Min Svärdbärarhona är knäpp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurrisH
    • February 2007
    • 8

    Min Svärdbärarhona är knäpp?

    Köpte 2 svärdbärare i lördags tillsammans med 4 neon tetror. En hane och en hona.
    Dom är de första fiskarna i akvariet. Alla utom Svärdbärarhonan verkar må bra. Hon ligger bara på botten och andas fort. De andra fiskarna i akvariet i affären beter sig inte på det sättet. Och så vitt jag vet gjorde hon inte det innan heller.

    Vad kan vara felet?
    35L Nybörjartank
    4*Neontetra
    1*Svärdbärare
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    troligen nåt fel på ditt vatten.. är karet nystartat? har du gjort några tester på vattnet?
    berätta lite mer om ditt akvarium.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • gurrisH
      • February 2007
      • 8

      #3
      jag glömde nämna att hon är dräktig. De sa något om det i affären när jag köpte dom. jag är helt ny på detta med fiskar. Jag har inte testat vattnet men jag har använt vissa medel för att det ska bli bra. Svärdbärarhanen simmer runt och beter sig inte konstigt.

      Stoppade i fiskarna i lördags och då hade vattnet stått sedan förra söndagen.
      Akvariet är på 35L.
      35L Nybörjartank
      4*Neontetra
      1*Svärdbärare

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        kan det vara så att hon föder knaske?? hur länge har hon betett sig så?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • gurrisH
          • February 2007
          • 8

          #5
          När jag stoppade ner dom i akvariet började alla simma runt direkt utom hon. Hon låg på botten i en halvtimma och började sedan simma runt, men mot strömmen från pumpen. Så höll hon på tills idag på morgonen. Nu har hon bara legat på botten hela dagen. Ätit har jag bara sett henne göra i lördags.

          Hur vet man om hon föder? Hon är väldigt knubbig.
          35L Nybörjartank
          4*Neontetra
          1*Svärdbärare

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            tror hon e sjuk ja.. koppade du i fisken? vad har du för temp på vattnet? finns det någon syre? har hon någon synlig defekt??

            du borde köpa dig ett nitrit test.. vad matar du med? vad har du för inredning?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • gurrisH
              • February 2007
              • 8

              #7
              Alla fiskarna kom i sammma påse. Jag följde instruktionerna jag fått och de som stod i bruksanvisningen till. det är 24 grader. Hur vet man om det finns syre? Dom andra fiskarna verkar inte lida av något.
              Hennes ena vänstra fena är mindre än den högra. Jag matar dom med Nutrafin Max. Complete flake food. Jag har 3 plastväxter en bit flytved och en plaststen.
              35L Nybörjartank
              4*Neontetra
              1*Svärdbärare

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                finns det någon ytcirkulation? om inte brukar alla fiskarna stå uppe vid ytan och flämta.. sen hjälper växter till att syresätta vattnet.. varför har du plastväxter och plaststenar?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • gurrisH
                  • February 2007
                  • 8

                  #9
                  Jodå det cirkulerar ordentligt vid ytan. För dekorationens skull. Plaststenen eller miniklippan följde med i akvariepaketet jag köpte. Plastväxterna är bara för dekoration.
                  35L Nybörjartank
                  4*Neontetra
                  1*Svärdbärare

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    kan du inte dekorera med riktiga växter istället
                    om vi ska gå tillbaka till fisken så tror jag att hon r sjuk.. hon blev kanske väldigt stressad efter flytten. knaske var ett dåligt och svagt exemplar, sånt händer. blir hon inte bättre så får du nog avliva henne..

                    men du borde verkligen köpa dig ett nitrit test, det är viktigt att kolla det ofta i början. sen ska du mata yterst lite nu i början.

                    har du inte råd med ett nitrit test kan du gå till affären med en liter vatten,, dom brukar ställa upp och mäta åt dig.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • gurrisH
                      • February 2007
                      • 8

                      #11
                      Okej! jag hoppas att hon blir bättre. Just nu ser det mörkt ut. Om nitritnivån är för hög vad ska man då göra?

                      Vilket är det mest humana sättet att avliva en fisk på?
                      35L Nybörjartank
                      4*Neontetra
                      1*Svärdbärare

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        är nitrithalten hög får du göra stora vattenbyten tills nititen är borta, eller så köper du tex. toxivec och häller i.. men är det nitrit måste du göra något väldigt fort annars kommer alla dina fiskar att dö.

                        skär huvvet av fisken med en vass kniv funkar bra.
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Vandal
                          • January 2006
                          • 1655

                          #13
                          tror att din akvarieaffär hjälper dej att testa nitriten om du tar dit en skvätt vatten... för att få bort nitriten så gör vattenbyten ofta... ex 1/3 om dan i en vecka så späder du ut den... skippa gärna matningen några daga, fiskarna mår bara bra av det...

                          det mest humana är det som går snabbast... antingen lägga i en tom påse och slå mot ngt hårt eller klppa huvet av fisken... jag rekommenderar alt 1 då det blir mindre bös och lukt...
                          over and out /Petter
                          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • gurrisH
                            • February 2007
                            • 8

                            #14
                            Jag var på bio i kväll och när jag kom hem låg hon död på botten =( det kändes tungt. Kan det finnas risk för att vattnet blivit dåligt pga henne? jag köpte tester idag. Inget var dåligt med vattnet tidigare.
                            35L Nybörjartank
                            4*Neontetra
                            1*Svärdbärare

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Det är bra om man tar för vana att _ALLTID_ göra ett vattenbyte direkt efter ev. fisks död. Just ifall det skulle vara något fel på vattnet.
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...