Hur ofta dör fiskar normalt sett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calvin
    • February 2007
    • 5

    Hur ofta dör fiskar normalt sett?

    Hej.
    Har ett ca 25-35 liters mindre akvarium med en kyssgurami, sju neontetra, två zebraaktiga tetror (?) samt två stycken par malar av olika sort.
    Jag försöker byta vatten ungefär en gång i veckan och byter då ca hälften eller minst en tredjedel. Jag har dock aldrig helt rengjort akvariet.

    Akvariet har jag haft i ett halvår ungefär och under den tiden har tre neontetra, en zebratetra och två malar dött.
    Neontetrorna har plötsligt mer eller mindre tappat stjärtfenan och har sedan dött efter ett par dagar. Har kollat runt lite på forumet och sett att detta kan vara fenröta och att man bör mäta olika värden i vattnet och ev medicinera detta.

    De två malar som dött har jag antagit dött för att de varit ensamma av sitt slag vilket jag nu åtgärdat.
    Den zebraaktiga fisken som dog kunde jag inte förstå vad som hände annat än att den höll sig mycket för sig själv och de andra två av den sorten höll ihop.
    Samma känsla har jag nu när en neontetra verkar sjuk. Den har inga skador på fenorna som de tidigare haft utan är bara matt i färgen och ligger mer eller mindre still högt uppe. Dock har ett par av de andra tetrorna småskador som det ser ut på stjärtfenan. Likaså en mal. Bör man göra något åt detta?

    Hoppas någon kan komma med lite synpunkter.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    vad har du för vattenvärden i karet?

    nitrit etc
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Calvin
      • February 2007
      • 5

      #3
      jag har dessvärre inte insett förrän nu när jag kollat runt i forumet att det är viktigt att hålla koll på detta. ska till djuraffär imorgon har jag tänt och köpa sticka att mäta med.

      jag såg i en annan tråd också om någon som eventuellt övermatade dom. själv ger jag morgon och kväll. flingfoder till tetror och guramin och tablett till malarna. är det för mycket?

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Sticktester r inexakta köp dropptester istället.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av _Lena_
          Sticktester r inexakta köp dropptester istället.
          Tycker att han borde köpa ett större kar för dem pengarna istället kostar lika mycket ca
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • PetitJolie
            • September 2006
            • 362

            #6
            Normalt sett dör fiskarna en gång ... Hihi kunde inte hålla mig


            Näe, men du kanske har någon elak liten invånare som skadar de andra??
            tror oxå att du behöver skaffa ett större. BLir mkt lättare att hålla koll på vattenvärdena då de inte påverkar karet lika mycket om det är stort.
            Senast redigerad av PetitJolie; 04 February 2007, 14:47.
            /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av PetitJolie
              Normalt sett dör fiskarna en gång ... Hihi kunde inte hålla mig
              HAHA, jag funderade på den kommentaren jag med men du hann före...

              Med bra förhållanden ska i stort sätt alla fiskar klara sig minst 1-2 år. Många fiskar han bli mycket gammla...Men mindre fiskar lever oftast kortare tid.
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                Ett råd. mata inte varje dag, du har för litet kar vilket leder till att vattnet snabbt kan förgiftas av för mycket mat eller fiskskit. mata en gång på 2 dagar istället. (mata absolut inte för mycket)

                jag tycker du ska köpa ett större kar eftersom fiskarna antagligen inte mår bra i ditt nuvarande.

                gå in på blocket det finns 50-60Liters kar för 5-600kr (det är roligare med större kar)
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Vic
                  • November 2006
                  • 1533

                  #9
                  "zebratetran" är troligen en zebrafisk. alltså ingen tetra.
                  alla dina fiskar ärför stora för ditt akvarium, så du får göra dig av med dom eller skaffa större. kyssguramin blir 35 cm och behöver ett kar på 700 liter minst.
                  Senast redigerad av Vic; 04 February 2007, 15:53.
                  Mvh Viktor


                  Apistogramma för hela slanten!

                  Kommentar

                  • Calvin
                    • February 2007
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av PetitJolie
                    Normalt sett dör fiskarna en gång ... Hihi kunde inte hålla mig
                    Jag får bjuda på den...
                    Och tack för tipsen alla. Börjar med att mata dom mindre frekvent och kolla värdena i vattnet.

                    Kommentar

                    • Calvin
                      • February 2007
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
                      "zebratetran" är troligen en zebrafisk. alltså ingen tetra.
                      alla dina fiskar ärför stora för ditt akvarium, så du får göra dig av med dom eller skaffa (mycket) större. kyssguramin blir 35 cm och behöver ett kar på 700 liter minst.
                      Har hört det om guramin och kollar efter andra hem till den. Får väl börja kolla efter nytt akvarie också men kanske inte ett 700 liters. Tack.

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #12
                        Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
                        "zebratetran" är troligen en zebrafisk. alltså ingen tetra.
                        alla dina fiskar ärför stora för ditt akvarium, så du får göra dig av med dom eller skaffa (mycket) större. kyssguramin blir 35 cm och behöver ett kar på 700 liter minst.


                        nu lugnar vi ner oss här. du vet säker mycket mycket mer om fiskar än mig. men det där var lite att ta i. det tar flera år tills fisken blir sådär stor. om den ens överlever så länge, tycker sånt där är onödigt att ens påpeka, (no offence)

                        då calvin märker att fiskarna börjar växa till sig så antar jag att han köper ett större kar eller gör sig av med dom, sunt förnuft !!

                        vill calvin däremot använda sig av sunt förnuft till max så bör han köpa ett nytt kar så fort som möjligt lr skänka en del av fiskarna.
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          känner någon av er ens nån som fått en kyssgurami att bli 35cm stor???
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • Vic
                            • November 2006
                            • 1533

                            #14
                            Ursprungligen postat av Amaro
                            känner någon av er ens nån som fått en kyssgurami att bli 35cm stor???
                            har sett ett par i Nol.
                            var inte mening att överdriva, menade inte att han skulle skaffa ett 700 bara sådär, bara att om han inte köper ett större snart så kommer antagligen fisken sluta växa och dö i förtid.
                            Mvh Viktor


                            Apistogramma för hela slanten!

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #15
                              30 centimeters kyssgurami såg jag senast idag!
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...