Hjälp min Platy Gösta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sittingbull
    • July 2006
    • 13

    Hjälp min Platy Gösta

    Hej alla.
    Har en Platy som är sjuk. Han ligger på botten och orkar ej röra sej.
    Ibland får han ett ryck ock simmar som vanligt men det varar bara ett par sek. Bakfenan börjar bli böjd ibland som han ej har några muskler. Han var väldigt uppsvälld innan och hade en konstig form men efter 2 V. har han smalnat betydligt. Han har ej rört käket på 20 dagar. Har en Svärdbärare som verkar stötta han och pustar liv i han. Han chippar konstant efter luft. Fjällen har börjat stå ut de senaste dagarna,inga synliga tecken på han annars,inga prickar eller annat. Har bytt vatten ca.14/dag,hällt i salt,gett han medicin Melafix,har han i en nätbur i akvariet som jag har haft han i en vecka nu. Har tyvärr inget annat akvarium att lägga han i. Inget har hjälpt hittils. Även Guppyn är orolig för Platysen.
    Vad ska jag göra,vill ej att han ska dö. Ph värdet är normalt även Nitritvärdet. Har ett 65 L akv. Pumpen går för fullt har även öppnat akv. så det blir mer syre. Han är ej gammal bara ett par månader.
    Senast redigerad av sittingbull; 06 February 2007, 09:04.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Vågor...

    ... har du innefiltret vid vattenytan så det syrerika ytvattnet åker ner i karet??? Byter du vatten och så???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag tror nog att det är kört för den platyn. Ungfödare blir inte så gamla och i slutet så blir de ofta så som du beskriver och det slutar oftast med bortgång.
      Lyckas du att få den klara sig är det bara att gratulera!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • sittingbull
        • July 2006
        • 13

        #4
        Svar ang. sjuk Platy

        Ursprungligen postat av Katharina
        ... har du innefiltret vid vattenytan så det syrerika ytvattnet åker ner i karet??? Byter du vatten och så???
        Hej
        Jag byter vatten varannan vecka 1/3,har pumpen några cm. under ytan. Det är gott om syre då växterna har bubblor.

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Tycker också det låter som om han är "gammal och trött"
          Inte mycket att göra då tyvärr.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • sittingbull
            • July 2006
            • 13

            #6
            Ursprungligen postat av Healena
            Tycker också det låter som om han är "gammal och trött"
            Inte mycket att göra då tyvärr.

            Gammal var han inte endast ett par månader,dessvärre dog han i går natt.

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Beklagar sorgen
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              Arbetssätt...