Sjuk killihona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Sjuk killihona?

    Hon står och hänger uppe bid ytan. Det är därför bilden är sanslöst dålig, men jag kunde inte få till det bättre. Hon flämtar inte men området runt analöppningen är svullet, ryggen är böjd och hon ser smal ut trots att dom fick mat igår kväll och då brukar dom se mycket bättre ut. Dom andra två i karet mår mycket bättre och ser tjocka och fina ut..
    Vad kan det vara? Varför är hon så svullen?
    Bifogade filer
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ja inte ser hon frisk ut iaf. Art, längd och ålder vore bra att veta.
    Det är väl inte maskar som hänger ut ur analöppningen?
    Tänkte då på Camallanus...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Ja inte ser hon frisk ut iaf. Art, längd och ålder vore bra att veta.
      Det är väl inte maskar som hänger ut ur analöppningen?
      Tänkte då på Camallanus...
      Art: Fundulopanchax nigerianus "P82", längd 4 cm ca.


      Maskar??!! EEUUHH!! Det vet jag faktiskt inte.. Det som hänger ut är röda trådar som är kanske 0,3 cm eller så..

      Jag har haft henne i 3-4 månader och innan dess så kom hon från Janne på söder och han köpte henna från Alf och Anita så jag har ingen egentligt ålder..
      Hon har sett helt frisk och fin ut tills igår och idag så såg hon så hängig ut osm hon gör på bilden.

      Om det är mask, går det att behandla eller är det bara att avliva? Och hur påverkar det dom andra i karet?
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Ja, jag googlade lite på Camallanus och det verkar tyvärr som att du har rätt.
        Hur har hon fått det? Är det något foder som kan ha haft det och som jag har gett henne? Vet du vad som kan vara smittat som kan köpas i akvarieaffären? Typ mysis eller mygglarver eller så? För jag tror att hon(hoppas) är den enda, men jag antar att alla tre killina i det karet är smittade.
        Dock har alla mina fiskar fått samma foder. Så riksen är väl stor att fler är smittade om det är den vägen smittan tar.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av miiaoo
          Dock har alla mina fiskar fått samma foder. Så riksen är väl stor att fler är smittade om det är den vägen smittan tar.
          Japp, tyvärr är det väl så.
          Att håva upp dem och slita ut maskarna lär kunna ge tarmskador.
          Jag skulle gissa att den honan är i för dålig kondition iaf.
          Men de andra fiskarna då...
          Flubenol är alltid bra mot hydror men lär även funka mot camallanus.
          Finns att köpa via Killisällskapet men hör du med Janne W - som kanske har något eller vet någon som har. Han är nog intresserad av andra skäl iaf.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Japp, tyvärr är det väl så.
            Att håva upp dem och slita ut maskarna lär kunna ge tarmskador.
            Jag skulle gissa att den honan är i för dålig kondition iaf.
            Men de andra fiskarna då...
            Flubenol är alltid bra mot hydror men lär även funka mot camallanus.
            Finns att köpa via Killisällskapet men hör du med Janne W - som kanske har något eller vet någon som har. Han är nog intresserad av andra skäl iaf.
            Tack för hjälpen. Jag kanske ska ta en tur in till Söder då. Det var ju inte planerat men det är det ju aldrig med sjukdom.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Kan maskarna överleva i ett frysfoder? Är det någon som vet?
              Det verkar ju otroligt. Är det inte troligare att det är hyallellorna som jag har i det ena karet som har burit på smittan?

              Åsikter tack! Jag behöver hjälp!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Isolde81
                • August 2006
                • 233

                #8
                Kanske maskägg kan klara frysning?
                Jag vet inte, men läste en tråd där någon matat med frysta mygglarver och hittat en levande larv i akvariet...
                110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Ursprungligen postat av Isolde81
                  Kanske maskägg kan klara frysning?
                  Jag vet inte, men läste en tråd där någon matat med frysta mygglarver och hittat en levande larv i akvariet...

                  Hm, fast jag har läst att just den här sorten föder levande larver. Hoppas att dom dör av frysning i alla fall, för då är det färre smittade.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Azur (Mike_Noren) påstår i den här tråden att den smittar fisk-till-fisk.
                    Och längre ner i tråden att infrysning tar död på parasiter för den delen.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Azur (Mike_Noren) påstår i den här tråden att den smittar fisk-till-fisk.
                      Och längre ner i tråden att infrysning tar död på parasiter för den delen.
                      Då skulle den alltså ha kunnat komma in med Azteka hyallella. Iofs inte en fisk, men den bör ju kunna vara mellanvärd? Jag har inte satt in ågon ny fisk alls i dom karen. Själva killina köpte jag 21/10. Och dom har sett väldigt friska ut och dom har lekt.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Och jag som funderat på att anskaffa "dom-därna".
                        Men som tidigare antytt både Janne och Anita har nog intresse att få din info.
                        För att hålla extra koll på läget eller hur man nu skall uttrycka sej.
                        Jag hade Camallanus en gång i tiden på en levandefödare (Xenotoca eiseni) men vi trodde då (i UAF) att den hängt med från levande foder upphåvat i Stadskogen...
                        Senast redigerad av erikthur; 29 January 2007, 16:25.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          Jag har mailat Janne tidiagre idag så han har blivit underrättad i alla fall. Jag orkade inte åka dit eftersom jag är sjuk.
                          Hoppas bara att han kollar mailen snart.

                          Ja, Sonja har ju också hyallellor. Jag ska nog varna henne lite också..
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Tack för varningen. Mina Hyallellor för en lite tynade tillvaro i ett kar med sju killiyngel. Vet inte ens om jag har kvar några av dom, det var ett tag sen jag såg någon av dom. Jag har aldrig fått någon riktigt fart på dom. Men jag ska inte flytta runt något till eller från karet. Som tur är så gör jag inte vattenbyten med slangen i det karet utan ur egen hink eftersom jag blandar lite salt i vattnet och luftar det något dygn innan. Jag har funderat på om Hyallellorna inte gillar salt kanske.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • sonsam
                              • October 2005
                              • 101

                              #15
                              Vad är hyallellor för något? Har sökkt på namnet, som inte gav några träffar.
                              Varför provar du inte med axilur, du som har hund och katt kanske till och med har det hemma. Ibland kan erfarenheten av att ha behandlat och sett resultatet, bra eller dåligt, vara en nyttig erfarenhet. Nästa gång kanske det är en riktig dyrgrip som blir angripen och då är det bra att veta om det finns verksamma behandlingar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...