Behandla vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    Behandla vita prick?

    Har suttit och dammsugit forumet nu efter fakta kring vita pricksjukan.
    Upptäckte några prickar på min fjäril igår men tänkte inte mer på det. Idag är fjärilen plus kopparbarberna fulla i små vita prickar, även neonerna har en del...

    Efter vad jag nu läst så utgår jag ifrån att det är vita pricksjukan då det stämmer in på de beskrivningar jag hört!

    Tänkte bara fråga hur snabbt man måste komma igång med behandlingen?

    Kan som tidigaste få hem medicin frammåt eftermiddag/kväll, det beror helt och hållet på när verkstaden är klar med bilen... OM de blir klara med den idag...
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    så fort som möjligt är ju bäst helt klart... det är ju en smittsam sjukdom..
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • saralund28
      • February 2006
      • 122

      #3
      Ursprungligen postat av smurfmats
      det är ju en smittsam sjukdom..
      Jo jag har märkt det... Såg som sagt att min fjäril såg lite smått underlig ut igår men lade ingen större vikt vid det. Idag är alla prickiga! Neonerna är de som ser bäst ut...

      Enligt vad jag läst nu så är det tydligen en rätt aggressiv sjukdom som de dör av om de går obehandlade.
      Hur långt (ca) är förloppet från smitta till död?

      Fick halvt panik när jag läste om dödligheten med tanke på att det finns en liten risk att jag kan få hem medicin först imorgon!
      Men jag ska göra mitt bästa för att få hem det så snart som bara möjligt!

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        var i kalmar bor du då? det finns ju ganska många affärer i stan att gå till, om du inte vill gå i snörusket förtås..
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • saralund28
          • February 2006
          • 122

          #5
          Problemet var ju att jag var tvungen att rusa iväg till jobbet!


          Medicinen kom hem igår, och behandligen startades omgående!

          Samtliga fiskar ser mycket bättre ut redan, förutom min fjäril som är full i prickar och superstressad!
          Vad kommer det sig att ena fisken fortfarande är full i prickar medan övriga bara har några enstaka kvar?
          Alla utom fjärillen har återgått till sina "normallägen", är pigga och aktiva... Fjärillen däremot är ingen vacker syn just nu...

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            är det vita prick om fisken har vita prickar på hela kroppen och inte bara på fenorna??
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • laerni
              • October 2005
              • 1046

              #7
              Läs:
              Lasse

              Min Zoon

              Bilder på Diskusyngel mm:
              http://www.laerni.dk/rubin.htm
              Nytaget på Diskusfröna
              http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

              De senaste
              http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                tack =)
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • saralund28
                  • February 2006
                  • 122

                  #9
                  Idag är alla fiskar prickfria, utom min fjärill som verkar helt opåverkad av medicinen...
                  Den är helt täckt av prickar, blir bara mer och mer... Hur är det möjligt att det blier mer på den ena men inte på de andra?
                  Om jag fattat det rätt så förökar sig parasiten i vattnet, inte på fisken... Då borde väl alla stryka med och inte bara de på övriga fiskar?

                  Hur ska jag gå till väga för att även få fjärillen prickfri?

                  De andra är som sagt helt fria nu medan fjärillen ser sämre ut än när jag började behandla...
                  Använder costapur, och har precis nyss hällt i dos nummer två så än är det ju ingen brådska då jag kan behandla några dagar till...

                  Tycker bara att det är så konstigt!

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    jag använder en medicin som inte går ihop med UV-lysrör, är powerglow ett UV lysrör??

                    har gett fiskarna deras första kur mot vita prick. men det funkade inte...senaste gången de fick sjukdomen så botade jag den med samma medicin, tog bara 2-3 dagar.. nu är det värre. deras prickar blir bara fler och fler, vad ska jag göra...medicinen jag använder heter eSHa2000. den funka som sagt skit bra förra gången! nu har jag börjat med en till kur direkt efter förra kuren, fortfarande inga resultat !!

                    help me!
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      alla lysrör ger ifrån sig uv är å dom fungerar typ ... men tror du är ute efter uvc
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      Arbetssätt...