Slöjstärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiztel
    • January 2007
    • 11

    Slöjstärtar

    Jag har två stycken slöjstärtar, & jag skulle jätte gärna vilja ha lite tips om ett bra sätt att sköta sånna fiskar för det här är första gången jag har haft fiskar
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Storlek på akvarie tror jag är första frågan. Vad med pump/filter, växter?
    Hur länge har du haft dem, har du bytt vatten? Har du läst här på nätet om hur man sköter slöjstjärtar.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      Hej, tiztel. Här är en länk med information om guldfiskar:
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • tiztel
        • January 2007
        • 11

        #4
        Jag har dom i ett runt akvarium inte säker på hur många liter det kan vara ? sen har jag ingen pump fast det ska jag skaffa för det blir ganska snabbt smutsigt.Ja jag byter vatten ganska ofta 1gång i veckan om det så behövs.Fast dom är väldigt pigga & jag har inte sett till några sjukdommar eller liknande...

        Kommentar

        • tiztel
          • January 2007
          • 11

          #5
          En av mina slöjstärtar har fått som en smal tråd som kommer från ena fenan. Kan det vara min andra fisk som nafsat ? fast fisken värkar inte besväras av det...

          Kommentar

          • tiztel
            • January 2007
            • 11

            #6
            Jag ska köpa ett större akvarium & mer fiskar och då undrar jag vilka fiskar som passar ihop med slöjstjärtar ?

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              #7
              Hej tiztel jag har rosentetror och en kampfisk ihop med mina går jättebra. Jag är noga att byta vatten varje vecka och kolla hur mycket av filtret jag behöver rengöra. De smutsar ner mycket. Jag är väldigt förtjust i slöjstjärtar de är inte rädda och kommer gärna fram o är nyfikna när man har i handen i karet. Men som sagt var jättenoga med vattenbyte varje vecka.
              mvh Cecilia

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Jag har också slöjstjärtar och guldfiskar. Så bra att du ska skaffa ett större akvarium, dina slöjisar kommer att gilla det. Köp ett rejält stort när du ändå håller på, slöjstjärtar blir stora fort. Mina barn fick sina förra julen och då var de bara 3-4 centimeter.
                Nu är de drygt 15 cm.
                Dessutom är det riktiga "skitfiskar", dvs de smutsar ner ordentligt, så du måste ha ett bra filter, gärna ett ytterfilter och helst större än minimikravet för hur många liter akvariet är på. Aj ,det där lät luddigt. Mitt akvarium är på 165 liter och jag har ett filter som räcker upp till 200 liter, men det är faktiskt för litet, jag ska skaffa ett större ändå.

                När du skaffar andra fiskar så titta i artbeskrivningarna här på zoopet, och tänk särskilt på temperaturen, slöjstjärtar vill ha ganska kallt vatten, och det gillar inte riktigt alla andra fiskar. Eller köp fler guldfiskar, det finns många varianter.

                Slöjstjärtar är alltid hungriga, så låt dig inte luras, mata hellre för lita än för mycket. Mina smaskar och plaskar bara jag kommer fram till akvariet.

                Växter får man pröva sig fram, de gillar att äta en del sorter. Tänk på att sanden ska vara rund, och inte för stor, ca 3-5 mm är lagom eftersom de plockar i sanden med munnen.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • tiztel
                  • January 2007
                  • 11

                  #9
                  Jag köpte idag två stycken gurumai fiskar och en till slöjstjärt vilket va ett stort misstag ! I början såg det ut som att fiskarna trivdes ihop men när jag hade vart borta några tim såg jag på mina två slöjstjärtar att deras fenor va alldeles sönder slitna och även att mina 2 gurumai fiskar va på dom hela tiden så jag flyttade dom snabbt även den lilla slöjstjärten kom fram och nafsade så jag flyttade även den. Varför biter slöjsjärtar på varandra så? och kommer mina slöjstjärtars fenor nånsin att växa ut?kan det vara bättre om jag kanske köper 2 slöjstjärtar eller 2 guldfiskar i ungefär samma storlek som mina andra två slöjstjärtar?Jag ångrar verkligen att jag inte tog reda på så mycket om gurumai fiskar för jag älskar mina två fiskar som jag nu har haft i ungefär 3år hoppas dom klarar sig nu
                  vore tacksam för flera svar/ tiztel

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    Ursprungligen postat av tiztel
                    för jag älskar mina två fiskar som jag nu har haft i ungefär 3år hoppas dom klarar sig nu
                    vore tacksam för flera svar/ tiztel
                    har du haft fiskarna i 3år ??? - du var ju nybörjare, eller?
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    • tiztel
                      • January 2007
                      • 11

                      #11
                      Aa jag har haft mina två slöjstjärtar i ungefär 3år. Det är dom första fiskarna jag har haft så jag antar att jag är nybörjare för jag vet inte så mkt om fiskar heller.Men jag har försökt läsa på så mycket som möjligt & här på zoopet har jag hittat en hel del. Dom heter förresten Tyra & Ture

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #12
                        Jag skulle råda dig till att köpa ett större kar till dina slöjstjärtar. Om jag inte är helt ute och cyklar är det klassat som djurplågeri att har slöjstjärtar i så kallade "guldfiskskålar" (som du har...?)

                        Skulle rekomendera dig att fixa ett kar till dina 2 firrar som är -minst- 100 liter, men de kommer behöva större.
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        • tiztel
                          • January 2007
                          • 11

                          #13
                          Det har jag gjort jag hade skål innan men nu har jag ett akvarium med pump & doppvärmare

                          Kommentar

                          • Annaica
                            • February 2006
                            • 1177

                            #14
                            Hur stort är det då? Är det för litet så stannar de i växten och dör i förtid eftersom kroppen inte fortsätter utvecklas.
                            Räkbiten


                            Kommentar

                            • tiztel
                              • January 2007
                              • 11

                              #15
                              70 l ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...