Guppy honorna sjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liijoh
    • January 2007
    • 29

    Guppy honorna sjuka?

    Hej,

    Vet ej riktigt vilket problem jag har.
    Men mina guppy honor blir lite böjda, "tunnare", vill inte äta och sedan dör de 1 efter 1 (de var fina innan). Har 2 guppy hanar (riktigt fina) och nu är det kanske 6 fina honor kvar. Hanarna har jag haft ett tag men honorna får jag köpa ofta.

    Har någon något förslag på vad jag ska göra?
  • sonsam
    • October 2005
    • 101

    #2
    Har förstått att guppy är känsliga, det säger alla. Jag har liknande problem. Ibland magrar en individ av och dör såsmåningom. Det är inte så att det alltid är en äldre individ, så åldern kan det ju inte vara. Jag har fått följande förklaring. Individer som i naturen kanske aldrig skulle överlevt yngelstadiet ens, överlever i våra gynnsamma förhållanden (akvariumet). Men dessa individer är kanske inte helt och hållet "friska" utan angrips lätt av sjukdomar. Jag har själv fått mig en funderare, vet inte varför jag fått för mig att det måste vara något stort fel eller en smittsam sjukdom som härjar i akvariet så fort en fisk dör. Det är väl snarare en väldig tur om aldrig en fisk skulle dö, förutom av ålder. Har själv märkt att när guppyna ynglat av sig så att det börjar bli lite trångt så är det fler som dör, kanske inte så konstigt.

    Alla ni som föder upp guppy, vad säger ni?

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      liijoh: sonsams förklaring låter vettig, vet inte om det är så just i ditt fall men men. Har varit med om det du beskriver ett fåtal gånger, men antagit att de varit gamla eller så... Dock på både hanar och honor.

      sonsam: Förklaringen om att mindre kraftiga individer överlever låter som sagt väldigt troligt, och jag har också märkt det du nämner om att det dör fler när det börjar bli trångt. Det är ju inte så konstigt, dels blir smittotrycket högre (vilket jag tyvärr fått erfara ordentligt...). Däremot så verkar denna "gräns" gå vid hyfsat många, så det tom ser mer än trångt ut.
      Har däremot aldrig märkt av att guppy ska vara känsliga... Har haft de i ca 10 år skulle jag tro, i olika storlekar, olika antal osv. Ibland i väldigt välskötta kar men även när intresset varit väldigt lågt, vattenbyten få osv. De klarar sig, ynglar av sig och verkar må bra hela tiden i alla fall.

      Visst, fiskar dör ibland men om det händer hyfsat ofta och särskilt om det verkar finnas nåt "mönster" i det så ska man nog börja fundera...

      Kommentar

      • liijoh
        • January 2007
        • 29

        #4
        Gick till akvarieaffär idag, de påstod att mina fiskar fått mask. Så nu provar vi en kur, så får vi se. Men jag har inte haft så många fiskar, har ett litet akvarie för yngel.

        Hur lång tid tar det för ett yngel att bli stor?

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Nu känns det som jag tjatar...

          ... om fryst levande mat till honor som får en massa yngel... Men jag tror att de dör efter att ha ynglat av ren och skär svält... Det förutsätter ju givetvis att de vill äta men jag ger mina levande mat både före och efter förlossning... Det gör ju också att de vuxna inte är lika envisa på att käka yngel...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          Arbetssätt...