Efter medicinering??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephen
    • January 2007
    • 24

    Efter medicinering??

    Har en fråga.

    Hur ska man bäst gå till väga för att ta bort medicineringen ur ett akvarium?? jag vet att man ska köra med aktivt kol men hur ska jag göra på de mest enklaste och smidigaste sätter?? Kom gära med "BRA" förslag.

    /Stephen
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Vet ej vad du har för slags filter, men kan tala om hur jag gör!
    Jag brukar lägga kolet i en nylonstrumpa i pumpen där filtermattan/mattorna brukar vara. Sen filtrerar jag med det i c.a 48 timmar. Jag brukar faktiskt även skölja kolet litegrann för det fäller och svartfärgar ganska rejält i mina små kar annars..

    Efter det tar jag bort kolen, gör jag ett vattenbyte på c.a 30 - 50% och stoppar i filtermattorna (om de gått vid sidan av -vilket ju oftast rekommenderas).

    Jag brukar sedan använda nyttobakterier i c.a en vecka.

    Lycka till
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Stephen
      • January 2007
      • 24

      #3
      Jag har ett svampfilter och inget annat.
      Har de för tillfället i ett så kallat sjukakvarium på 100 liter... har tänkt flytta de direkt till de nystartade akvariet efter behandlingen.. el är inte de någon bra ideé??

      De är diskusar jag hanskas med =)

      /Stephen

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Är de så att säga i karantän efter inköp nu då?

        Det borde väl inte vara något problem att flytta över dem - bara du "koppar in" dem sakta men säkert. Om du ej tänkt ha ditt 100-liters igång efter de flyttat ur verkar det lite onödigt att hålla på och krångla med aktivt kol.
        Rengör det + inredningen och skölj ordentligt efteråt bara! Annars gör som jag skrev ovan.

        Kolen använder man väl mest när man medicinerat ett akvarium som är igång hela tiden - där fiskarna s.a.s bor!
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Stephen
          • January 2007
          • 24

          #5
          nää utan de har blivigt sjuka på grund av att jag inte hade de i karatän så jag bestämde mig för att flytta de till 100 liters och medicinera där för jag hade tänkte göra i årdning de andra undertiden, så så ligger de till.

          /Stephen

          Kommentar

          Arbetssätt...