Hjälp, svullna platys !?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Celia
    • December 2006
    • 21

    Hjälp, svullna platys !?!?!?

    Hej Alla !

    Nu har det hänt något konstigt.

    Våra 8 platys har varit pigga ända sedan de kom till oss i lördags.

    Ätit bra, simmat runt och haft sig.

    Så sent som vid 17-tiden innan idag såg allt bra ut, pytsade i lite flingfoder, de åt som de aldrig hade ätit förr, välidigt pigga.

    Vid 19-tiden upptäcker jag att 3 st är svullna om magen, 1 hane och 2 honor, samt att de hade alla lagt sig stilla nere vid botten.

    Vid 21 tiden, så ser vi att fler har svullnat upp.


    Vad är det frågan om. Har suttit och läst om sjukdomar, men hittar inget som åassar på detta.

    Vi kollade nitriten vid 19-tiden, den hade stigit lite lite, till 0,3 enligt tetras test.

    Kan det vara det ??

    Hjälp snälla.
  • Celia
    • December 2006
    • 21

    #2
    tillägger att vi ser inte att några fjäll skulle stå ut eller så.

    C

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Gör ett vattenbyte för säkerhets skull (även om de bara kan vara dästa efter maten) ifall det är nitrit eller något annat i vattnet. Våra fiskar blir slöa om vi får för mycket koldioxid i karet.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Hej, ett amatörsvar här...

        Mata inte mer nu på ett par dar... Byt vatten som sagt var, typ 30 %, var noga med aqua safe.
        När startade du karet??? Det finns bakterier man kan hälla i för att ta hand om nitriten...

        Jag brukar röra lite försiktigt i botten och slamsuga så jag får upp mycket fiskbajs... Men akta de bra bakterierna i botten så rafsa inte för mycket...
        Kolla syret, ytan ska vara vågig/störas i karet för en bra syresättning... Fast då borde fiskarna stå och kippa vid ytan...
        Man kan ha i lite jodfritt salt, bara en nypa för att stärka fiskarna...

        Det finns massor att läsa här på vattenkvalitén, nitrit, salt osv... Lycka till
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #5
          Min gissning är att du gett dom för mycket mat. Jag gjorde samma misstag i början alla svullna men dagen efter va dom inte svullna alls.
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Skulle också tro att de ätit för mycket - platysar är väldigt glupska och kan äta sig tjocka som pingisbollar om man matar för mycket
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • Celia
              • December 2006
              • 21

              #7
              Tack för snabba tips . Såhär dagen efter är det fortfarande svullna men inte mer i alla fall . Ska följe tips o råd o inte ge mat idag , hoppas på bättring då .

              C

              Kommentar

              Arbetssätt...