Hur kan fiskar försvinna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wakamuru
    • January 2007
    • 3

    Hur kan fiskar försvinna...

    Hej på er allihopa,

    Visst känns rubriken pinsam men jag är bara tvungen att fråga om detta. Vi äger en 60 liters akvarium som med sina fiskar är den mest älskade materiella saken i vårt hem. Vi byter vatten varannan vecka (1/3 del) och matar fiskarna 1 gång dagligen.

    Tills nyligen hade vi 6 st Guppys och 8 st Platys... I helgen märkte vi att en Platyhona inte mådde bra och vilade på bottnet. Alla andra fiskarna var lika glada som vanligt. Vi misstänkte vitapricksjukan men det fanns inga symptomer till det. Därför valde vi att avvakta...

    De få gångerna hon dök upp till ytan försökte jag bokstavligen att slänga fiskmat på henne men hon åt ingenting. Igår när vi kom hem hade stackarn dött och vi plockade upp henne omgående. När vi tittade lite närmare insåg vi att det saknades yterliggare två Platys, en hona och en hane. Det fanns inga spår efter dessa två... Tanken är inte att det ska låta som ett fall ur Arkiv X men vad kan ha hänt?? Antar att något hände under julruschen när vi var hemma sporadiskt men vad kan ha hänt? Vilken sjukdom? Har de andra fiskarna ätit upp dessa två stackare? Vad hände med Platyhonan som dog igår??

    Hoppas att ni har tid/ork till att besvara några av frågorna...
    Det känns fruktansvärt...

    Tack på förhand!
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Ursprungligen postat av Wakamuru
    Hej på er allihopa,

    Visst känns rubriken pinsam men jag är bara tvungen att fråga om detta. Vi äger en 60 liters akvarium som med sina fiskar är den mest älskade materiella saken i vårt hem. Vi byter vatten varannan vecka (1/3 del) och matar fiskarna 1 gång dagligen.

    Tills nyligen hade vi 6 st Guppys och 8 st Platys... I helgen märkte vi att en Platyhona inte mådde bra och vilade på bottnet. Alla andra fiskarna var lika glada som vanligt. Vi misstänkte vitapricksjukan men det fanns inga symptomer till det. Därför valde vi att avvakta...

    De få gångerna hon dök upp till ytan försökte jag bokstavligen att slänga fiskmat på henne men hon åt ingenting. Igår när vi kom hem hade stackarn dött och vi plockade upp henne omgående. När vi tittade lite närmare insåg vi att det saknades yterliggare två Platys, en hona och en hane. Det fanns inga spår efter dessa två... Tanken är inte att det ska låta som ett fall ur Arkiv X men vad kan ha hänt?? Antar att något hände under julruschen när vi var hemma sporadiskt men vad kan ha hänt? Vilken sjukdom? Har de andra fiskarna ätit upp dessa två stackare? Vad hände med Platyhonan som dog igår??

    Hoppas att ni har tid/ork till att besvara några av frågorna...
    Det känns fruktansvärt...

    Tack på förhand!
    Sjukdomar kan vara svåra att reda ut vad det egentligen men att andra fiskar äter upp döda fiskar är inget ovanligt. Har du malar i akvariumet så gör de det gärna men även andra fiskar äter sina döda "kompisar". Det där med sjukdomar tror jag dock någon annan får svara på =).

    /Kattis

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      Jag tappade bort min förra ancistrus mal, han var borta ett tag så jag tog bort nästan allt i akvariumet för att hitta honom men icke
      Nu har jag inte sett min nya mal på en dag heller, ska leta lite sen när jag matar fiskarna.
      Det ska också nämnas att jag har/hade dem i ett trettioliters just nu :P
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Ursprungligen postat av morrhoppa
        Jag tappade bort min förra ancistrus mal, han var borta ett tag så jag tog bort nästan allt i akvariumet för att hitta honom men icke
        Nu har jag inte sett min nya mal på en dag heller, ska leta lite sen när jag matar fiskarna.
        Det ska också nämnas att jag har/hade dem i ett trettioliters just nu :P
        Har du en rot i karet med lite håligheter? mina brukar gömma sig där

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Samma mysterie har hänt en av mina ottosar. Jag tror Mulder har startat upp ett kar...
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Vattenbyten...

            Byter du inte lite för sällan vatten??? Brukar det inte rekommenderas här på Zoopet att man byter 30% i veckan?! Jag tycker att man måste vara mer noga med vattenbyten till mindre akvarium där balansen är känsligare...

            Men var de har tagit vägen är ju skumt... Sånt händer, uppätna förmodligen... Ålar och malar kan ju gräva ned sig under nått för att dö, eller om de fastnar där men inte platys väl???
            När jag var liten och inte hade nån koll på vattenvärden mm så hittade jag både Eldstjärt och ål under pumpen...
            Idag har jag båda dessa sorter och rötter mm men ingen har grävt ner sig än, därav min teori att de gräver ned sig för att dö...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Välkommen till Zoopet!

              Som flera redan har skrivit har de säkert dött och blivit uppätna. Mina allra första fiskar dog (utom en) och de var inte blyga för att festa på varandra. Sånt är (fisk-) livet...

              Du kommer att lära dej en massa saker nu när du har hittat hit. Hoppas du ska trivas! Inga frågor är pinsamma!
              Och angående vattenbytet så är det nog bättre att byta lite mindre, lite oftare, typ 10-20% varje vecka när karet inte är så stort. Det kan ju ha varit vattenvärdena som orsakade döden, typ förhöjd nitrit eller så.

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Men ena svärdbärar hona var borta och jag har mycket växter där så jag tänkte att den kanske var inne bland växterna någonstanns. Men den var inklämd bak innerfiltret, död. Jag har ett sådannt stort med blå filtermatta.
                Kolla bak filtret, under rötter osv, inte kul om det ligger en död fisk och ruttnar = nitrit...
                Välkommen hit...du kommer att lära dig massor
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Wakamuru
                  • January 2007
                  • 3

                  #9
                  Tack alla!

                  Tack för alla förslag!!!

                  Kommentar

                  • Malinitzi
                    • December 2006
                    • 2088

                    #10
                    Undrar jag med?

                    Ursprungligen postat av Wakamuru
                    Hej på er allihopa,

                    Visst känns rubriken pinsam men jag är bara tvungen att fråga om detta. Vi äger en 60 liters akvarium som med sina fiskar är den mest älskade materiella saken i vårt hem. Vi byter vatten varannan vecka (1/3 del) och matar fiskarna 1 gång dagligen.

                    Tills nyligen hade vi 6 st Guppys och 8 st Platys... I helgen märkte vi att en Platyhona inte mådde bra och vilade på bottnet. Alla andra fiskarna var lika glada som vanligt. Vi misstänkte vitapricksjukan men det fanns inga symptomer till det. Därför valde vi att avvakta...

                    De få gångerna hon dök upp till ytan försökte jag bokstavligen att slänga fiskmat på henne men hon åt ingenting. Igår när vi kom hem hade stackarn dött och vi plockade upp henne omgående. När vi tittade lite närmare insåg vi att det saknades yterliggare två Platys, en hona och en hane. Det fanns inga spår efter dessa två... Tanken är inte att det ska låta som ett fall ur Arkiv X men vad kan ha hänt?? Antar att något hände under julruschen när vi var hemma sporadiskt men vad kan ha hänt? Vilken sjukdom? Har de andra fiskarna ätit upp dessa två stackare? Vad hände med Platyhonan som dog igår??

                    Hoppas att ni har tid/ork till att besvara några av frågorna...
                    Det känns fruktansvärt...

                    Tack på förhand!
                    En botia är borta från mitt 54 liters kar och en dvärgklogroda låg torkad på golvet????

                    Kommentar

                    • acinna
                      • October 2006
                      • 266

                      #11
                      Min platyhane hade jag tillsammans med 4 små Guppyn senast i går morse.
                      Platyn var själv pga han hade samma beteende som Du beskriver.
                      Nu hittar jag inte åt honom.....han är helt borta.

                      Har verkligen Guppyn ätit upp honom....??
                      Vänliga hälsningar acinna
                      248 liter 54 liter
                      En annan hobby som jag har
                      www.mhlasermarkning.se

                      Kommentar

                      • Wakamuru
                        • January 2007
                        • 3

                        #12
                        Konstigt...
                        Man borde kanske mata fiskarna oftare...

                        Kommentar

                        • Maria - Sjöjungfru

                          • January 2004
                          • 4236

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wakamuru
                          Konstigt...
                          Man borde kanske mata fiskarna oftare...
                          Jag tror inte dina fiskar äter upp varandra p gr a att dom är hungriga (om du inte har utpräglade rovfiskar), men om det är någon fisk som dör så blir dom mat till dom övriga.
                          Om det är många fiskar som försvinner så kanske man skall titta på förhållandet i akvariet istället och försöka ta reda på varför det är många fiskar som dör.
                          Har jag för många fiskar?
                          Har jag nå't vajsing med vattnet?
                          Matar jag för mycket = dåliga vattenvärden? Det är nästan omöjligt att mata för lite.
                          Har jag fiskar som går för trångt = stress?
                          o s v.
                          Maria - Sjöjungfru

                          Kommentar

                          • morrhoppa
                            • October 2006
                            • 755

                            #14
                            Ursprungligen postat av gizmogirl
                            Har du en rot i karet med lite håligheter? mina brukar gömma sig där

                            Nej just nu har jag bara en massa sten och växter Hittade henne dock, hon hade försökt krypa in i pumpen och fastnat och dött...
                            Man blir inte vuxen bara äldre!

                            Kommentar

                            • PetitJolie
                              • September 2006
                              • 362

                              #15
                              Stackaren. Har varit med om en metallpansarmals mystiska försvinnande. Inte ens när jag lade ner karet flöt något malskelett upp till ytan. Så de åt väl upp det oxå.
                              /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...