Medicinera eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullso
    • January 2007
    • 7

    Medicinera eller ej?

    Jag har två scalarer och båda har trasiga stjärtfenor.
    Jag hade ett bråkigt stim med koppartetror som jag tror är vållade till detta, gjorde därför av mig med dem. Den ena av scalarerna fick en dunig vit boll på stjärtfenan och även lite vita fläckar i pannan.
    Jag lhar läst att om fiskar blir attackerade och hackade på kan de utvecka svamp, vilket jag tror detta var. Jag åkte samma dag för att köpa svampmedicin men när jag kom hem hade "bollen" ramlat av och fläckarna i pannan var borta även dem.
    Nu undrar jag, ska jag medicinera ändå, eller kan svamp bota sig själv? Det är ingen annan fisk än den ena scalaren som har visat symptom på detta. Men båda har fortfarande trasiga stjärtfenor, annars beter de sig normalt, alltså de äter som vanligt, är framme mycket och verkar inte ha ont av skadan i övrigt.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hm min erfarenhet är att fenor läker väldigt bra av sig själv, om vattenkvaliten är bra.
    du kan pröva ha i salt (inget klumpförebyggande medel eller sånt i), vet inte doserigne.. finns doseringanvisningar om du söker i forumet. salt kan hjälpa fisken på traven. jag skulle nog inte ha medicinerat
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    Arbetssätt...