Vilken sjukdom, hur dosera antibiotika?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • papi
    • May 2006
    • 122

Vilken sjukdom, hur dosera antibiotika?

Hej

Min dvärgkulfisk har utvecklat en oregelbunden vit fläck på huvudet (några mm) den senaste veckan. Tidigare har en fjärilsciklid gått bort av något som jag tror kan vara samma sjuka. Då provade jag med ett svampmedel men jag tycker inte det ser ut som svamp. Fläcken skulle kunna liknas vid tex en torkad saltavlagring. ( hål i huvudet sjuka?)

Jag har tillgång till antibiotika Flagyl (Metronidazol) och funderar på att behandla med detta.

Tacksam för alla tips/idéer om vilken sjukdom det kan vara och hur man doserar/behandlar med antibiotikan.

Övriga fiskar i burken är en elefantnosfisk, kardinaltetror, platy, algätare.
    I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.
  • papi
    • May 2006
    • 122

Jag hittade ett doseringsförslag på ciklid.se och har nu tillsatt 200 mg Flagyl per 50 l vatten. Så långt ser alla fiskar pigga ut. Vad jag förstått dör filterbakterierna nu och det blir en känslig period framöver.

Kommentar

• papi
      • May 2006
      • 122

Det ser ut som fläcken blir mindre och alla fiskar är pigga.

Angående dosering med flagyl har jag läst ett inlägg på ciklid att medicineringen skall upprepas efter tre dagar, vet någon om det stämmer?

När kan skall man avsluta behandlingen och hur stort vattenbyte är då lämpligt?

Kommentar

Arbetssätt...