Massdöd i karet,främst kardinaler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DejeMagnus
    • January 2007
    • 7

    Massdöd i karet,främst kardinaler

    Hej

    Precis registrerat mig här som medlem och undrar om man kan få lite synpunkter och råd från lite garvade veteraner inom akvarievärlden =)?

    Har som sagt problem med massdöd i mitt 225l kar där jag har en fluvalpump(utan filter pga medicinering) och rådasand(köpt i akvarieaffär),vallisneria,kolsten och faxesten och en mangroverot bla. I karet har jag ca:30-40 kardinaltetror(80 från början),3 platy(5 från början),5 Black Molly lyrstjärt och 2 fläckcorydoras och 2 nätcorydoras(alla köpta på samma ställe förutom malarna,köpte tetrorna först och efter 1 vecka började problemen med dessa och sen har problem även uppstått med de övriga fiskarna).Har haft problemet under en längre tid (4-5 veckor) under hela perioden har någon eller några fiskar per dag dött med undantag av några flerdagarsperioder då ingen avlidit.Alla värden (nitrit,nitrat,ph,temp,hårdhet,karbonathårdhet) har varit helt godkända förutom de senaste 4 dagarna då temperaturen varit ca:23 grader pga ingen doppvärmare(inhandlat en idag).

    Först under sjukdomsperioden var jag helt övertygad om att det var vita prick och medicinerade mot det och prickarna försvann och fiskarna verkade må bättre.Några dagar senare(4-5) började de bli slöa,åt bra ibland,mindre bra ibland och många tetror avmagrade och dog,hittar dom nästan jämt i insuget till pumpen där de sitter helt döda eller knappt levande,de flesta (inklusive de döda platyna) jag tagit upp har även varit krökta i ryggen och haft uppspärrade munnar.Har även sett att en mollys gällock varit utvidgade och det ser ut att finnas någon tjock utstickande massa ur gälarna och den andas mer flämtande än de övriga fiskarna.Många fiskar står ochså stilla bakom pump el doppvärmare etc och vaggar för att senare komma fram i omgångar,enda tecken jag kan inbilla mig på pansarmalarna är att de är något mindre livliga än tidigare.
    Har använt mig av sterazin (idag var det 3:e dosen av 5) men fiskarna fortsätter bara att dö (tagit upp 10 tetror och 1 platy idag!!) har även höjt temp till 27-28 grader idag(långsamt med doppvärmaren bara,inte hällt på varmare vatten) för medicinens skull.

    Kan jag ha fel??kan det vara något annat än gäl/inälvsparasiter??

    Vad jag har märkt är även att fiskarna ser lite "skavda"/"skrubbade" ut med lite resta fjäll och någon mollyhona är något tjockare än vanligt och att tetrorna blir som likstela relativt nära dödsögonblicket(någon/några timmar innan) och jag inbillar mig att även de ser lite skrubbade ut samt att ögonen är något mer framträdande..men undrar om jag bara inbillar mig där..=/.Har funderat på om det kan vara bukvattensot men det känns som en djungel med alla dessa symptom!Funderar på att avbryta sterazinbehandlingen och köpa sera bactopur direct på måndag och köra den!

    Har någon varit i liknande sits??Vadan alla dessa symptom???Vad kan det vara för sjukdom??Vad skall jag göra helt enkelt?? Tack så mycket bara för att ni över huvud taget har läst allt..men ville försöka få med så mycket som möjligt.Vore väääldigt tacksam för svar och råd!!

    Simma lugnt

    Magnus
  • Mr.Kenny
    • January 2007
    • 2

    #2
    Tjennare!,Jag vet att du har ett problem i ditt kar Du har fått bukvattensot
    Har alla fiskar fått den syptomen att dom ligger döda å uppsvälld buk?å fjällen står utåt
    De med krokig rygg är garanterat missbildning

    Kommentar

    • DejeMagnus
      • January 2007
      • 7

      #3
      Hej!
      Tack för svaret till att börja med!Ja jag antog ochså att det kunde vara bukvattensot men nu när jag tänker på det så dog ett antal fler av kardinalerna efter att jag hade i medicin för tre dar sen och nu på morgonen(hade i medicin i går,sterazin) så har jag säkert plockat upp 15 stycken till.Funderat på om det kan ha med medicinen att göra...kom på att jag för ca en vecka sen hade medicinering i mot vita prick som jag då botade och då hade jag ju inte något filter i pumpen,sen gjorde jag en total rengöring av akvariet och hade i nytt grus/sand...alltså inget filter i(bakteriekultur) och sedan total rengöring av akvariet och nytt grus och sedan på det en för låg temperatur och tjohej!! i med ny medicin! Tror jag rubbat bakteriefloran NÅGOT om man tänker efter(vilket inte jag gjorde,korkat) och att de redan var lite känsliga/slitna efter vita pricken.Tror jag har mig själv att skylla i det här fallet..antar att om inga fler mollys och platys dör efter en vecka så har microkulturen återetablerats...vi får väll se.

      De kardinaler jag fiskade upp idag så bara slitna och tärda ut...vi får väll se som sagt men inga uppsvällda bukar nu eller ögon..något resta fjäll men jag har hört att det kan åstadkommas av schock/dålig bakteriekultur..

      Vad tror du??Några synpunkter eller råd??

      Mycket bra att bolla lite med någon =) TACK!

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Tror du själv har kommit på en delförklaring - total-rubbad miljö & noll bakterieflora..ovanpå sjukdom.

        Det verkar även som om du kan ha FLERA sjukdomar på samma gång.
        Kanske både gälparasiter/parasiter (att de ser skrubbade ut tyder på att de kliat sig, och detdär du såg på någon gäle) och tecken på bukvattensot/ngn bakteriell infektion..

        Frågan är om du ska ha i någon dundermedicin (såvida du ej har rätt medicin nu - kan inget om sterazin) nu på en gång när de redan är försvagade - eller höja vattenkvalite'n, vilket ju är svårt att göra med medicin i karet och utan filter.

        Hur många har symptom och hur många ser relativt ok ut?
        Är det fiftyfifty eller överväger det åt något håll?
        Senast redigerad av Healena; 14 January 2007, 12:56.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hmm startade du upp ett nytt akvarie och la i 80 tetror efter en vecka? i så fall gissar jag på nitrit,även om testet visade att den var ok. Vilken typ av test testade du vattnet med? Multistickor eller vätska?

          hmm jadu.. du har alltså inga filterbakterier alls.. jag tycker du ska köpa nitrivec (tar bort nitrit) och ha i salt och sen avvakta.
          om du medicinerar kanske du tar bort sjukdomen men då tar du död på filterbakterier eftersom filtret plockas ut = fiskarna dör ändå

          stort vattenbyte före nitrivec.
          mina fiskar kliar sig ibland, inte ofta, jag har aldrig brytt mig om det.

          fiskarna kan flämta och få irriterade gälar pga nitrit, syrebrist(rikta utblåset i nivå med vattenyta) dåligt vatten. grumliga ögon kan även det var symptom på dåligt vatten.

          bukvattensot är ingen sjukdom, det är ett sympton (stava?) på dåliga vattenvärden.

          om du dessutom har flera mediciner i kan ju det vara en orsak, man ska inte blanda olika mediciner. sen sliter det på fiskarna att medicinera.


          alltså, om jag var du skulle jag;

          byta stora mängder vatten (sluta medicinera!)
          köpa nitrivec (viktigt!!!!!!!!!!!!!!!!)
          salta lämplig mängd
          köpa bra mat




          edit: 1cm fisk = 1l vatten, 80 tetror, 80*4 = 320 l, vatten, detta + övrig fisk i ett nystartat(?) akvariu = problem.. inget påhåpp alltså

          edit 2: en bakteriell infektion (utstående fjäll) får du bort genom att höja vattenkvaliten
          Senast redigerad av lenis3; 14 January 2007, 13:11.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Vad du än gör kommer du troligtvis tyvärr få räkna med fler dödsfall
            Är nog benägen att hålla med Lenis här..satsa på att höja vattenkvalite'n i första hand. Det skulle nog jag ha gjort. Och ta väck de som uppvisar sjukdomssymptom. Kan verka grymt, men ibland är det det bästa.

            Sålänge du har taskig vattenkvalite' - kan du nästan räkna med sjuka fiskar.
            Senast redigerad av Healena; 14 January 2007, 13:20.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • DejeMagnus
              • January 2007
              • 7

              #7
              Åtgärder tilltagna

              Hej alla nyfunna vänner =)!

              Jag har idag satt i filtren pånytt och jag tar självklart bort fisken efter att de gått bort..=/.Har kollat nitriten i akvariet ochså mha sticka och alla värden är fullständigt korekta så det är inte det.Kardinaltetrorna hade jag haft i några veckor i akvariet innan jag gjorde om totalt men de hade börjat dö redan innan men då pga vita prick som jag botade.Sedan dess hade jag över alla parvlarna i det nyinredda akvariet men jag började nog för tidigt med ny medicin,vet iofrs att vita prick medicinen och även sterazinen bryts ner efter några dar men kan ha börjat med sterazinen för tidigt efter vita prick medicinen + att fiskarna då redan var försvagade pga att de precis haft vita prick..allt detta tilsammans med att tempen låg på 22-23 i nåra dar där så får jag väll skylla mig själv.
              Ska göra ett rejält vattenbyte imorrn och får väll hoppas på mollyna och guppyna eftersom alla tetror nu nästan strukit med,men så går det om man är för ivrig och klumpig/okunnig.
              Får väll se om det fungerar annars får jag väll slänga i sera bactopur direct efter några dar + vattenbyten.

              Tack för all hjälp!!Ska ta till mig av era råd och hoppas kunna återgälda dem på något sätt i framtiden. =)

              Simma lugnt

              Magnus

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                jag tycker fortfarande inte att du ska medicinera med bactopur direct, om jag minns rätt slår den ut alla bakterier i akvariet, bra som dåliga.. = nitrit.

                jag litar inte på de där stickorna...jag tror fortfarande på nitrit.

                det bästa är egentligen flera små vattenbyten (har jag för mig) men det är ju lite jobbigt. när jag har nitrit har jag bytt 50% morgon och kväll.

                tycker du ska hålla 25 grader i akvariet, det brukar vara lagom.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • DejeMagnus
                  • January 2007
                  • 7

                  #9
                  Hej Lenis

                  Ja det kan nog vara lite nitrit med säkert ska byta vatten imorrn tänkte jag.Jag tror dock att det har vänt och att det går åt rätt håll nu.När jag kom hem efter jobbet idag så levde de sista tre tetrorna och verkade hålla på att repa sig,fast jag räknar med att en av dom ska stryka med,den verkar vara lite för medtagen men man kan ju hoppas.Det blev i alla fall första dygnet på länge som ingen dött och guppyna och corydorasen och mollyna samm runt mycket piggare.Vi får väll se vad som händer.Ska hålla er upprättade,får se vad morgondagen ger =).Tack än en gång alla hjälpsamma akvaristvänner för all hjälp och alla råd.

                  Simma lugnt!

                  Magnus

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Vänta en månad innan du köper nya fiskar så filtret hinner köras in ordentligt så slipper du nog massdöd i fortsättningen så länge du sköter dina vattenbyten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...