VITA prick sjukan på min praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    VITA prick sjukan på min praktbotia

    tjena. har 3 st prakbotier, endast en av dom har fått ca 3-4 vita prickar på bakfenan. vad ska jag göra åt detta?? dör de av vita prick? är det smittsamt för de andra fiskarna? vad för typ av medicin skall användas? ska jag ta ut den som e sjuk ?

    vill gärna ha så mycket info som möjligt.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Är det vitaprick (som det låter som), så köp medicin snabbt och medicinera hela akvariet. Det är mycket smittsamt och ja - de kan dö om man låter det gå för långt. Den är å andra sidan relativt "lättbotad", och det finns en uppsjö av bra mediciner ute i affärerna.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      För övrigt, praktbotior är ökända för att vara känsliga för vita prick.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • Nevinx
        • October 2006
        • 195

        #4
        Mina botior har just haft vitaprick, och jag medicinerade hela karet med Faunamor. Har bara sista skvätten kvar i helgen att ge, men de verkar ha tagit sig bra, ingen har dött och alla ser pigga ut, utom en som är lite mager.

        Så det är väl det tips jag skulle ge dig, snabb resa till affären, skaffa medicin och kör hela karet på en kur, det smittar!


        ÖNSKEMALAR
        Pseudacanthicus leopardus
        Acanthicus adonis
        Baryancistrus sp. L85
        Hypancistrus zebra




        COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #5
          På tal om vita prick sjukan så lägger jag in min fråga här.
          Jo det såg ut som min mollyhane hade fått vita prick sjukan han var full av vita prickar på bara några timmar och några timmar senare var även honorna fulla av prickar. Så jag har köpt medicin men nu 1 dygn senare så har dom alla vita beläggningar över hela ögonen och på en hona så ser det ut som ögat ska ploppa ut
          Och dom ser väldigt hängiga ut och ser inte alls ut att må bra.
          Men inga av dom andra fiskarna i akvariet har reagerat eller nåt dom är friska och pigga som vanligt.
          Funderar på om det är någon annan sjukdom?
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Liinda
            På tal om vita prick sjukan så lägger jag in min fråga här.
            Jo det såg ut som min mollyhane hade fått vita prick sjukan han var full av vita prickar på bara några timmar och några timmar senare var även honorna fulla av prickar.
            Just black mollies kan vara extra känsliga för hudsjukdomar/parasiter, särskilt om de går i vatten som är lite mjukare och med lite lägre pH. I naturen lever många mollies ofta i vatten med mycket högt pH och också ofta med en hel del salt i.

            Vad har du för andra fiskar i akvariet? Om det inte är några allt för känsliga fiskar kan det vara lönt att testa att tillsätta lite salt. Vanligt bordssalt går bra. Jag kan dock inte doseringen så här på rak arm.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            Arbetssätt...