Svullen Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anton T
    • August 2006
    • 13

    Svullen Molly

    Hej

    Har fem mollys av "modellen" ballong. En av dem (den största honan) är mycket rundare om magen än de andra... Jag kan tänka mig att den är sjuk (bukvattensot?) men är inte säker. Den är pigg och beter sig normalt, äter, utforskar och plockar från botten. Den har faktiskt trådig avföring som hänger efter, men den är inte vit. Den varierar med kosten. Den är som sagt utan tvivel ovanligt rund, men den har sett ut sån här i princip sen jag fick henne (slutet av september). Om de nu hade varit bukvattensot, borde hon inte kolat nu? Eller blivit sämre iallafall?

    tack på förhand!
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Tjenare,

    Bukvattensot. Usch.

    Om fisken äter ordentligt och avföringen varierar i färg så kan du vara hyffsat säker på att det in teär bukvattensot... Har den bukvattensot så brukar förloppet gå ganska snabbt. Passivitet, matvägran, vit avföring, stor mage, går upp till ytan, död. I den följden ungefär. Brukar ta någon vecka från första symptomen. Förutom på vissa envisa individer (ofta diskus) som lyckas kämpa i flera veckor...

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Här finns en hel del info om bukvattensot.


      Mvh

      Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Anton T
        • August 2006
        • 13

        #4
        Tack för hjälpen

        Nej, de verkar inte vara bukvattensot... En knapp timme efter att jag startade tråden igår fick jag syn på ett litet yngel i vattnet och inom två timmar hade jag fiskat upp sju små molly-yngel.
        Historien fick ett lyckligt slut. Hon är fortfarande ovanligt rund även för en ballongmolly men märkbart smalare. Ju mer jag läser om bukvattensot ju lugnare blir jag, om en diskus dör på nån/några veckor så borde väl en liten framavlad fisk inte gå (och fortsätta vara pigg) i flera månader?

        Återigen, tack ändå.

        Kommentar

        Arbetssätt...