Bukvattensot/flagellater på skalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    Bukvattensot/flagellater på skalar

    Har fått problem med bukvattensot på några skalarer. Hade två som blev dåliga och inte klarade sig för ett par månader sedan. Nu har jag en till som jag mistänker har råkat ut för detta eller för flagellater. Den äter inget, har vit trådliknande avföring och "hostar", men inga andra symptom ännu utan den ser bra ut i övrigt. Jag har placerat den själv för behandling och har behandlat med SuperKiller och BacteriaKiller i varmt vatten (31-32 grader). Det har nu gått en vecka, men den vill fortfarande inte ha någon mat så jag antar att behandling inte har hjälpt...
    Så jag vill ha tips på om det är något mer jag kan göra? Ska jag fortsätta behandling längre? Kanske högre dos med medicin? Något annat?
    /Mattias
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #2
    står fjällen utòt`?
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Nej, de står inte ut. Inga andra symptom heller som jag skrev...
      /Mattias

      Kommentar

      • amazonfarmen
        • June 2006
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av mmm
        Har fått problem med bukvattensot på några skalarer. Hade två som blev dåliga och inte klarade sig för ett par månader sedan. Nu har jag en till som jag mistänker har råkat ut för detta eller för flagellater. Den äter inget, har vit trådliknande avföring och "hostar", men inga andra symptom ännu utan den ser bra ut i övrigt. Jag har placerat den själv för behandling och har behandlat med SuperKiller och BacteriaKiller i varmt vatten (31-32 grader). Det har nu gått en vecka, men den vill fortfarande inte ha någon mat så jag antar att behandling inte har hjälpt...
        Så jag vill ha tips på om det är något mer jag kan göra? Ska jag fortsätta behandling längre? Kanske högre dos med medicin? Något annat?
        Vad har du matat med ?
        De kanske är förstoppade....

        //Calle
        www.goc.se

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Jag matar mest med frysfoder av olika sorter, mest räkmix och artemia men även en del andra sorter. Jag har matat lite med Tetra Diskusbits också men det var ett tag sedan (eftersom diskusarna inte är intresserade av detta). Men de två som dog tidigare svullnade upp om magen och jag tror fjällen stod ut en del också innan de dog. Det har dock inte denna gjort så det borde ju finnas hopp om att rädda den ännu. Men den trådliknande avföringen borde väl tyda på något annat än förstoppning, eller?

          Som lite mer info, så har den nog inte ätit på en månad i alla fall. Jag har även råkat ut för tre andra fiskar som svullnat upp om buken och dött nu under hösten, de två första var ett par ganska gamla siamesiska algätare och sen också en Apistogramma. Så nåt problem verkar jag ha. Matade en del med röda mygglarver i början av hösten, vet inte om detta kan ha påverkat (man har ju läst en del negativt om detta foder ). Annars så beror det antagligen på att jag började mata mer och bytte antagligen för lite vatten. Har dock dragit ner lite på matningen igen och byter lite mer vatten nu, så förhoppningsvis är det bättre nu.

          Men frågan är ju hur jag ska lyckas få den här skalaren frisk???
          Senast redigerad av mmm; 06 January 2007, 09:58.
          /Mattias

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Ursprungligen postat av mmm
            Har fått problem med bukvattensot på några skalarer. Hade två som blev dåliga och inte klarade sig för ett par månader sedan. Nu har jag en till som jag mistänker har råkat ut för detta eller för flagellater. Den äter inget, har vit trådliknande avföring och "hostar", men inga andra symptom ännu utan den ser bra ut i övrigt. Jag har placerat den själv för behandling och har behandlat med SuperKiller och BacteriaKiller i varmt vatten (31-32 grader). Det har nu gått en vecka, men den vill fortfarande inte ha någon mat så jag antar att behandling inte har hjälpt...
            Så jag vill ha tips på om det är något mer jag kan göra? Ska jag fortsätta behandling längre? Kanske högre dos med medicin? Något annat?
            Testa behandla med Bactopur direct i ett separat sjukdomskar.
            Tror det står på instruktionerna till den medicinen, att vid dessa symptom ska man köra dubbel dosering. Man kan tydligen även intensivbada i hög medicinkoncentration en kortare tid..
            Hursomhelst - allt detdär står i instruktionerna.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              har haft samma problem men sen jag började tina frysmaten så upphörde problemen och detta var för ca 2 år sen och inte ett enda fall sedan dess....
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mi72
                • December 2006
                • 18

                #8
                När mina malawiciklider (golden) fick bukvattensot behandlade jag med aquaferan och det fungerade mycket bra. Fiskarna blev friska! De blev snabbt piggare men det tog dock upp till två veckor innan den fisk som var mest illa därran åt igen. Hoppet är kanske inte ute.

                Hälsningar Mi

                Kommentar

                • yllekanin
                  • December 2006
                  • 177

                  #9
                  Jag lånar bara lite plats här och frågar om en vit sträng ur "anus" på en Oscarsciklid = bukvattensot? Detta är ett yngel, och har en vit tråd med en lite bullig form på mitten som hänger ut ur "anus".
                  Han står nu under en rot och verkar flämta.

                  Nu ser jag att ännu en har en stränh ur anus, men den är typ genomskinligare.
                  Att de flämtar kan ju bero på medicineringen som nämns nedan

                  Jusst nu behandlar jag hela det karet för vitaprick (dessa praktbotior), så jag hoppas bara på att det är kräftstjärten som vill ut;D
                  Senast redigerad av yllekanin; 18 February 2007, 21:10.
                  Mvh Michael

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Vitt bajs betyder inte per automatik bukvattensot...
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • yllekanin
                      • December 2006
                      • 177

                      #11
                      Ursprungligen postat av Healena
                      Vitt bajs betyder inte per automatik bukvattensot...
                      Nej men om det hänger kvar i anus i flera timmar då?

                      --------
                      Nu ser jagatt de flesta fiskarna ser ut att "andas" lite häftigare, inget överdrivet men ändå.
                      Mvh Michael

                      Kommentar

                      Arbetssätt...