Flämtande BlackMolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikAson
    • January 2007
    • 11

    Flämtande BlackMolly

    Hej!
    Jag har nyss pratat med dem på djuraffären där jag köpte mina fiskar och de rådde mig till att saltbada min Black Molly.
    Den stod bara på ett ställe och flämtade...
    Nu har jag gjort det i 15 minuter med 1/2 msk salt i en liter vatten.
    Jag vande den sedan med vattnet från akvariumet under 15 minuter o tillsatte lite lite vatten då och då.
    Nu har jag stoppat tillbaka den och den flämtar fortfarande...
    Vet någon hur lång tid det tar innan den blir "frisk", den har nu varit i ca 30 minuter?
    Eller vet ni något annat jag kan göra?
    De andra Black Mollys'arna som jag har mår bra, precis som resterande fiskar i akvariumet.

    Jag har inget salt i akvariumet annars utan har idag blivit rådd att tillsätta det... (Jag har frågat om detta i ett annat forum...)
    Kan sjukdomen bero på det?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    ehmm hur stort är akvariet? mycket fisk? syresättning?
    dålig syresättning kan göra att fiskarna flämtar.
    vad har du mer för fisk? skriv lite om akvariet..
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • PatrikAson
      • January 2007
      • 11

      #3
      Det är 125 l stort akvarium...
      Jag har en pump som syresätter vattnet och en prydnad i på botten som då och då släpper ut luftbubblor. Jag vet inte om detta kan mätas? Det är iaf skjuts/lite strömmning på vattnet..
      Det är 7 Black Molly, 2 malar, 20 svarta fantomtetror, 2 mosaikguramis och 3 svärdbärare.
      Jag startade upp akvariumet och lät det stå någon vecka, sedan tillsatte jag vattenberedningsmedel och lät det stå i någon vecka till.
      Jag har nu haft fisk i sedan en vecka.

      Tyvärr vet jag inte vad jag har för malar... De är beige i basen med svarta rätt stora fläckar, lite platta i formen.
      Har nu försökt mäta värdena på vattnet och också försökt förstå vad det är jag har mätt! Men allt är på engelska...
      pH7
      KH 6grader d
      GH>5grader d
      0 NO2
      25 NO3
      Jag har frågat om detta i forumet nybörjare och dessa verkar ok.
      Det är dock mätt med sticka vilket inte verkar vara det mest pålitliga...

      Kommentar

      • PatrikAson
        • January 2007
        • 11

        #4
        Jo just, ingen av de andra visar några symptom på att de inte mår bra...

        Kommentar

        Arbetssätt...