Saltbad!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggarsockan
    • January 2007
    • 21

    Saltbad!?

    hejsan jag undrar lite angående saltbad.

    jag har en teleskopfisk (Inez) som för ett tag sedan började bli hängig, nu ligger hon nästan alltid uppe vid ytan och gör sitt bästa för att hålla sig upprätt och inte ramla på sidan..

    tänkte att ett saltbad kanske skulle hjälpa lite, har jag då fattat det rätt att man ska ha 1% salt i vattnet- är det då 10ml salt på en liter?

    om detta nu inte skulle hlälpa hur avlivar man då sin fisk på bästa minst smärtsamma sätt för både fisken och mig!?

    tacksam för hjälp
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Raggarsockan
    hejsan jag undrar lite angående saltbad.

    jag har en teleskopfisk (Inez) som för ett tag sedan började bli hängig, nu ligger hon nästan alltid uppe vid ytan och gör sitt bästa för att hålla sig upprätt och inte ramla på sidan..

    tänkte att ett saltbad kanske skulle hjälpa lite, har jag då fattat det rätt att man ska ha 1% salt i vattnet- är det då 10ml salt på en liter?

    om detta nu inte skulle hlälpa hur avlivar man då sin fisk på bästa minst smärtsamma sätt för både fisken och mig!?

    tacksam för hjälp
    Hur gammal är fisken, kan det vara ett teken på ålderdom?
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Saltbad 0,1-0,3% = 1-3 ml per liter vatten, 100 ml väger ca 90 gram. 100 gram = ca 112 ml
      Om saltbad http://www.kramforskoi.com/salt.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Raggarsockan
        • January 2007
        • 21

        #4
        näe hon är inte så gammal, eller jag köpte henne i februari förra året, hur gamla blir dom ca? tack så mycket kramfors ska testa att bada henne lite

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av Raggarsockan
          näe hon är inte så gammal, eller jag köpte henne i februari förra året, hur gamla blir dom ca? tack så mycket kramfors ska testa att bada henne lite
          Okej, då är det inte åldern, vet inte riktigt hur gammla dom blir men i ett stort akvarium och bra förhållanden så borde dom kunna bli iaf 9 år. Min pappa har en guldfisk som är inne på sitt 9:e år...
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Rätt skött och rätt gener kan de bli 20-30-40 år.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Rätt skött och rätt gener kan de bli 20-30-40 år.
              å fy fasen, det visste jag inte då kanske man skulle varna farsan att han har många år framöver med sina fiskar...
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  COOLT!!

                  Farsan har även Koi, hur gammla blir dom tro dom är 5 år nu och ca 50 cm långa....fina fiskar det där...
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det påstås att en Koi med bra förhållanden kan de bli 50-100 år.
                    De Koi som finns i Sverige är inte så gamla, det var i början på -90talet som den blev populär som dammfisk.
                    Min äldsta Koi är 12 år (tror jag)
                    Här kan du läsa om Broder Mikael munk och den först koiodlaren i landet.

                    THE STORY OF HANAKO värden äldsta Koi?
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • annika&isak
                      • November 2006
                      • 180

                      #11
                      jag badade min platyhanne igår kväll i ca en halvtimme (2 liter akvarievatten ca 2 msk salt) igår stod han hela dagen vid ytan blickstilla, idag simmar han omkring och verkar mkt piggare! hoppas att det funkar för dig med
                      ------------------------------------
                      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                      Kommentar

                      • Raggarsockan
                        • January 2007
                        • 21

                        #12
                        okej men jag undrar vad det är för fel på henne.. lider verkligen av att se henne såhär :S

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raggarsockan
                          okej men jag undrar vad det är för fel på henne.. lider verkligen av att se henne såhär :S
                          Du ser inga yttre skador, fläckar eller prickar??

                          Annars kan det vara det trånga utrymmet som har gjort att fisken inte kan växa som den ska och mår därför dåligt...

                          Tänk själv att växa i ett litet rum där du inte kan springa "simma" runt hur mycket som helst då skulle du inte heller må så bra...
                          Jag tror fisken har levt för trångt för länge men det är jag det...någon annan som håller med eller inte...
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • Raggarsockan
                            • January 2007
                            • 21

                            #14
                            näe hon har ingenting sånt, hennes buk är lika stor som dom andra fiskarnas, men precis bakom så går det in väldigt mycket, ser nästan ut som om någon har tryckt på henne så att hon blivit alldeles platt typ, på dagarna ligger hon uppe vid ytan och vaggar från sida till sida, gör sitt bästa för att försöka hålla sig upprätt, men på kvällarna så simmar hon med dom andra fiskarna, fast om hon inte kämpar så flyter hon upp till ytan! är det någon som vet om detta går att göra någonting åt eller om jag ska låta henne få simma till andra sidan!?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...