Prickar på fenan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Prickar på fenan...

    Hej hoppas någon kan hjälpa mig...

    Min scalare och palettciklid har fått en prick på fenan kolla bilden där syns det bra. någon som vet vad det kan vara??

    BILD.

    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ingen som vet fiskar börjar dö nu, låg 3 döda neontetror på botten idag...
    HJÄLP!!!
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • kamparn
      • February 2004
      • 105

      #3
      Ser ut som vita prick tycker jag. Så där såg mina praktbotior ut men dom klara sig efter medicinering. Klart att det kan vara nåt annat men det är vad jag tror.
      Mvh Micke
      200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
      108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
      105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
      54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
      20L S.Barbatus yngel

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Det blir inte bättre utan sämre på min scalare nu...nån som kan hjälpa vill inte att mitt lekpar ska dö...!!!
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • netweaver
          • May 2006
          • 486

          #5
          Ursprungligen postat av smegga
          Det blir inte bättre utan sämre på min scalare nu...nån som kan hjälpa vill inte att mitt lekpar ska dö...!!!

          Medicinera eller ta med fisken till affären för identifikation av sjukdomen.
          Mina fjärilar hade också vad jag tror är vita prick men det har försvunnit av sig själv, inga andra fiskar fick dessa prickar mina hade det när dom kom från affären. Men som sagt se till att få stopp på det så snabbt som möjligt ser ut som vita prick.
          \\
          Nybörjare varje dag jag vaknar

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av netweaver
            Medicinera eller ta med fisken till affären för identifikation av sjukdomen.
            Mina fjärilar hade också vad jag tror är vita prick men det har försvunnit av sig själv, inga andra fiskar fick dessa prickar mina hade det när dom kom från affären. Men som sagt se till att få stopp på det så snabbt som möjligt ser ut som vita prick.
            Jag tror tyvär inte att det är vita prick då prickarna ser lite vad ska jag säga Ludna.
            Och det har varit så här sen jag startade denna tråd skulle det vara vita prick skulla många fiskar ha det vid det här laget...
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Syntes inget på neontetrorna innan dom dog? Känns som bakteriehistoria tycker jag.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Syntes inget på neontetrorna innan dom dog? Känns som bakteriehistoria tycker jag.
                ja det lutar ju tyvär åt det, Nej jag såg inte mer än att fenorna var lite vit prickiga...får se vad jag ska medicinera med bara...
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • birgitta-lundin
                  • January 2006
                  • 114

                  #9
                  Medicinera med eSHa 2000

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Jag har haft liknande prickar på mina platysar - som inte var vitaprick!
                    Lite enstaka mjölkaktiga olika stora fläckar på mest stjärtfenorna?

                    Jag fick bort dem m.h.a täta vattenbyten, temphöjning m. 2 grader, salt i akvariet & saltbad av de drabbade. Slamsög även botten lätt vid varje vattenbyte (c.a 25% dagligen i några dagar).
                    Platysar tål ju salt - vet ej hur det är med dina firrar...kolla det!

                    Höll på såhär i c.a 5 dagar - och det hjälpte.

                    Jag har någonstans i bakhuvudet i hjärnans mörkaste skrymslen - ett SVAGT minne av att jag hört namnet "vita - FLÄCK" ist.f vitaprick.
                    Inte samma sjukdom alltså.. men jag KAN vara helt fel ute också..
                    Men såhär fick jag ia.f bukt med problemet utan medicinering.
                    Senast redigerad av Healena; 06 January 2007, 12:35.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    Arbetssätt...