Matstrejk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sesar
    • December 2006
    • 2

    Matstrejk

    Våran guldgurami har inte ätit på 2 dygn..men ser inga synliga fel..har någon något förslag vad de kan vara
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av sesar
    Våran guldgurami har inte ätit på 2 dygn..men ser inga synliga fel..har någon något förslag vad de kan vara
    Ser du inga synliga fel så är det ju ingen fara. Den är kanske inte hungrig.

    Hur ofta matar du??

    Vad matar du med nu?
    Du kanske kan prova med något annat T.ex. frysmat det brukar gå hem..

    Börjar den bli slö eller simma dåligt då ska du kanske börja fundera på vad det kan vara för fel...

    Mina föredetta blå gurami var ganska kräsna med maten och jag gick över till fryst foder eller dyr fin mat.
    Senast redigerad av jesper_b; 21 December 2006, 21:47.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • sesar
      • December 2006
      • 2

      #3
      Guramin verkar ju pigg förövrigt ....
      Vi ger flingfoder två gånger per dag och har även idag köpt frysfoder så vi får väl avvakta då.. kanske så enkelt att den inte är hungrig :-)

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Ursprungligen postat av sesar
        Guramin verkar ju pigg förövrigt ....
        Vi ger flingfoder två gånger per dag och har även idag köpt frysfoder så vi får väl avvakta då.. kanske så enkelt att den inte är hungrig :-)
        Kan mycket väl vara så

        Iakta den en stund. När du går fram till karet så brukar de flesta fiskar regagera. De viftar på svansen och ser glada ut. Och tigger mat Hur gör din gurami?
        Sätt dig sedan och titta på den i säg 20-30 min. Hur beter den sig? Är den uppe vid ytan och flämtar? Simmar runt och petar på saker? Jagar grannar?

        Testa att inte mata på ett par dagar. De flesta fiskarna klarar sig i flera veckor utan mat. Så 3-4 dagar utan mat brukar bara trigga fiskarnas matlust...

        Brukar sätta mina fiskar på "bantningskur" då och då... Inte några drastiska saker som atkins och pulverdiet. Men 2-3 dagar utan mat någon gång i månaden... Tycker att mina fiskar verka uppskatta det... (Får fråga när jag kommer hem)
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13135

          #5
          en fisk som inte visar intresse för maten är tyvärr oftas sjuk...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • PetitJolie
            • September 2006
            • 362

            #6
            Den kanske är stressad?
            /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

            Kommentar

            • birgitta-lundin
              • January 2006
              • 114

              #7
              troligen munparasiter

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                Ursprungligen postat av sesar
                Våran guldgurami har inte ätit på 2 dygn..men ser inga synliga fel..har någon något förslag vad de kan vara
                Kolla vattenvärdena! Några dagliga mindre vattenbyten kan få dem glada igen! En gång gjorde några av mina fiskar likadant, och de är annars storätare och alltid hungriga så jag fattade direkt att något var fel, så jag gjorde ett litet vattenbyte, och snart åt de som tokar igen...

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                Arbetssätt...