Vita små djur vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    Vita små djur vid ytan

    Imorse såg jag dessa vid ytan i mitt 63 liters kar. Nån som vet vad det är?



    Dom senaste två veckorna har en del fiskar dött också, en fjärilsciklid, två guppy, och två otocinclus algätare.
    Och den sista levande otocinclusen har nu vita prickar vid ryggfenan, såg den bara som hastigast med det såg inte normalt ut.

    Och dessa vita prickar vid ytan hoppar eller simmar liksom omkring, så dom lever med all säkerhet. Första tanken när jag såg dom var loppor! Så rör dom sig nästan iaf.
    Dom som är inringade är dom jag vet rörde på sig efter att jag fick in bilden i datorn. Så det är fler men jag ser inte skillnaden på dom och andra vita prickar på bilden.

    O nu ligger min sista guppy vid botten bara och rör sig knappt alls. Ser inget fel på nån annan fisk. Förutom att fjärilen är ofta väldigt blek.

    Har en pump men stängde av den inatt för att den låter som ett tröskvärk för tillfället och jag har svårt att sova vid minsta lilla ljud. Har mätt pH ett par gånger och det ligger på 7,5.
    Några andra tester har jag inte tyvärr än.
    Tempen ligger på 24-25.

    När jag sa till min mamma att fiskar dör och när det började sa hon att det var då jag la ner ett sånt här terrakotta rör, eller keramik eller var det nu är gjort av. Jag sköljde av det innan jag la ner det men kan det kommit nåt från det?

    Har bara fyra fiskar kvar nu, en guppy, en fjärilscikliod, en otocinclus och en siamesisk algätare. Siamesen har varit med från allra första början och har aldrig varit sjuk eller seg som dom andra. Så han verkar inte alls påverkas av det som gör dom andra dåliga.

    Har inte heller fått växterna att trivas. Har java mossa och den är det inget fel på. Men alla andra bara bleknar och blir till sist bruna och bara försvinner.
    Senast redigerad av Vinter; 19 December 2006, 10:51.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Jag vet inte riktigt vad det kan vara för fel, men du bör inte stänga av pumpen och sen sätta igång den igen utan att du har fått bort skiten från filtret. Det blir gifter däri när man stänger av pumpen en längre tid och det mår inte fiskarna så bra av.

    Du kanske har köpt sumpväxter? Det är växter som inte är gjorda för att leva under vatten en längre tid utan ruttnar då bort. Om du tar upp en växt över vattenytan och den fortfarande står av sej själv, då är det en sumpväxt och inte en vatten växt.
    / Marcus

    Kommentar

    • Vinter
      • August 2006
      • 248

      #3
      Ok, det visste jag inte. Men jag gjorde rent filtren igår så den var inte så pass skitig.
      Nej jag har vanliga akvrieväxter, vattenpest, vallisneria, anubias och en till som jag inte vet vad den heter.
      19L Räkor
      63L
      240L under uppstart

      Kommentar

      • Danei
        • September 2004
        • 555

        #4
        Hur länge har karet varit igång? Nitrit är väl inte osannolikt särskilt om du gör rent filtret och inte har det på helatiden. Om du tar med ett vattenprov till akvarieaffären så kan de nog kolla åt dig.

        Kommentar

        • Vinter
          • August 2006
          • 248

          #5
          Karet har varit igång ett par månader eller tre.
          Inatt var första (och sista) gången jag stängde av pumpen, så det som är fel i karet har inte med att jag stängde av pumpen att göra.
          Dom vita djuren har kanske det, det vet jag inte. Men fiskarna mådde dåligt långt innan jag stängde av pumpen.
          Otocinclusen hade sina vita prickar på sig innan också.
          19L Räkor
          63L
          240L under uppstart

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            jag har oxå en del "ytevande" djur som hoppar runt, dom lever på rutnande växtdelar så dom bör inte vara ditt problem...
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Vinter
              • August 2006
              • 248

              #7
              hmm, så dom kanske har varit där hela tiden... har bara inte sett dom förrens jag stängde av pumpen så pass länge att dom kom fram. tack för den infon!

              Ska ta med ett vatten prov till affären så fort jag kan. Nån som vet hur lång tid det tar, och om det kostar skjortan?
              19L Räkor
              63L
              240L under uppstart

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #8
                40s och de brukar bjuda på det.

                Kommentar

                • Vinter
                  • August 2006
                  • 248

                  #9
                  jaha, hehe
                  tack
                  hur mycke behöver man ta med sig?
                  19L Räkor
                  63L
                  240L under uppstart

                  Kommentar

                  Arbetssätt...