Om att medinera utan filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Om att medinera utan filter?

    Halloj,

    Håller på med en kur mot munsvamp. Drog i första laddningen medicin igår. Det har blivit bättre idag! Men så läser jag på instruktionen till medicinen att man ska köra utan filter under medicinerings-tiden. Hur går detta till? har två filtermattor + powerhead i karet samt ett ytterfilter.

    Oavsett hur jag vänder och vrir på mig så får jag det till att bakterierna i filtrerna kommer dö om jag kör utan dem. Samt att det inte blir någon rening i akvariet.

    Hur gör ni?

    Jag hällde i rekommenderad dos i akvariet igår. Men jag tror mycket av medicen har fastnat i filtret.

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Om du lägger filtermattorna i vatten t.ex i en glassburk, kommer ia.f några bakterier klara sig. Sen sköljer du dem försiktigt innan du stoppar tillbaks dem efter medicineringen.

    Det bästa är väl om man har en "extrapump" man kan stoppa ner i t.ex en hink, där man kan ha filtermattorna. Då får man ju cirkulation..

    Jag medicinerar alltid med filtret urtaget..
    Har pump med innerfilter..
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Ursprungligen postat av Healena
      Om du lägger filtermattorna i vatten t.ex i en glassburk, kommer ia.f några bakterier klara sig. Sen sköljer du dem försiktigt innan du stoppar tillbaks dem efter medicineringen.

      Det bästa är väl om man har en "extrapump" man kan stoppa ner i t.ex en hink, där man kan ha filtermattorna. Då får man ju cirkulation..

      Jag medicinerar alltid med filtret urtaget..
      Har pump med innerfilter..
      mm.. Hade filtrena varit lite mindre så hade jag stoppat ner dem i en hink typ.. men nu så är de ju 20x40 cm stora typ... Får itne plats någonstans :P
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av Stew
        mm.. Hade filtrena varit lite mindre så hade jag stoppat ner dem i en hink typ.. men nu så är de ju 20x40 cm stora typ... Får itne plats någonstans :P
        Ujjdå..var de SÅÅ stora..
        Men har du ingen tvättbalja eller något i den stilen då?

        Å andra sidan så..iochmed att du redan börjat medicinera och filtrena redan är fulla med medikamenter - så verkar det onödigt att börja krångla nu!
        Det är nog redan lite "kört"..tyvärr..
        Kör med nyttobakterier efteråt istället, eller låna filterbakteriegegga från annat kar.

        Men om det ska medicineras någon mer gång i framtiden så...
        Senast redigerad av Healena; 17 December 2006, 19:21.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av Healena
          Ujjdå..var de SÅÅ stora..
          Men har du ingen tvättbalja eller något i den stilen då?

          Å andra sidan så..iochmed att du redan börjat medicinera och filtrena redan är fulla med medikamenter - så verkar det onödigt att börja krångla nu!
          Det är nog redan lite "kört"..tyvärr..
          Kör med nyttobakterier efteråt istället, eller låna filterbakteriegegga från annat kar.

          Men om det ska medicineras någon mer gång i framtiden så...
          Är det så illa att ha filter kvar i när man medicinerar? Medicinen dödar väl inte bakterierna i filtret? *Blir lite rädd här*
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Ursprungligen postat av Stew
            Är det så illa att ha filter kvar i när man medicinerar? Medicinen dödar väl inte bakterierna i filtret? *Blir lite rädd här*
            - Ofta så gör den det tyvärr
            Räkna akvariet i princip som "nystartat" efter avslutad medicinering.
            Behöver ju inte bli katastrof för den sakens skull ...
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            Arbetssätt...