konstig sjukdom bland mollys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa
    • December 2005
    • 116

    konstig sjukdom bland mollys

    börjar med att dom får stora ögon,,sen blir det lite vitt på dom,sen dör dom,den senaste blev kal runt bakfenan dessutom..men på dom första så blev det bara att dom fick stora ögon,,jag tror att dom sett svullna ut även runt magen...

    Så vad är detta??..affären där jag köpte dom ifrån ca 4 veckor sen sa att det kunde vara nån sjukdom som inte gick att bota men den var sällsynt,,sen sa hon bara att hälla i lite salt och inte mata på ett par dagar ..sagt och gjort,,men hjälpte föga..har tigerbarber i karet också..men dom ser pigga ut tillsvidare iallafall,,köpte dom samtidigt och ingen av dom har dött än.
    300l blandat
  • rassa
    • December 2005
    • 116

    #2
    just ja bukvattensot sa hon att det kunde vara,,men att det inte smittade och gick ej att bota
    300l blandat

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      Oooh.. jobbigt.

      Testa med vattenbyten varje dag, dock små, använd vattenberedningsmedel och ha i lite salt ja. Precis hur mycket minns jag inte, men det finns i forumet i andra trådar, är ett visst antal matskedar per tio liter eller vad det var.

      Bukvattensot liksom de flesta andra sjukdomar kommer sig ju av undermåliga vattenvärden, speciellt om du köpte alla firrarna på en gång så kan balansen ha rubbats av "fiskchock". Testa gärna med Nitrivec eller liknande ifall det kanske är nitritnivåerna som spökar med dig.

      Men ja - bygg upp en stabil balans så borde det ge med sig.

      Lycka till!
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Om det är bukvattensot kan det behandlas med Bactopur direct - eller nå't annat preparat med nipurfuranol (ev. stavfel ).
        Hur effektivt det är vet jag däremot inte...
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        Arbetssätt...