Fenröta eller svamp? (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Fenröta eller svamp? (bilder)

    En av mina nyckelhålsciklider har under ett par veckor haft en liten reva på stjärtfenan och ena bröstfenan. Först trodde jag att det var skador från eventuella stridigheter men det verkar som om det blir mer och mer av det, en av mina multispinosa har nu också fått något liknande på ena bröstfenan.

    Nedan finns lite bilder på stjärtfenan på nyckelhålscikliden, ser lite lätt söndertrasad ut även om större delen av fenan är opåverkad.




    Fiskarna med kompisar verkar för övrigt må mycket bra, jag är noga med vattenbyten och har två filtermoduler fyllda med filtermattekuber som filtrering.

    Kan det vara svamp eller tom fenröta? Titta gärna på bilderna och dela med er av er erfarenhet.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    jag tycker det ser ut som fenröta.. men är inte 100. kanske salta lite?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Skulle salt hjälpa mot en bakterieinfektion eller svamp? Eller menar du att om det då blir bättre så kanske jag kan utesluta ovanstående?

      Hur mycket salt är lämpligt vid en sådan behandling, visst ska man ta det lugnt när man byter ut det saltade vattnet för att minska risken för osmotisk chock?

      Kommentar

      • Zaz
        • July 2006
        • 25

        #4
        Hej!
        Jupp, jag gissar också på bakteriell fenröta! (har just haft/har samma problem )

        5ml grovsalt (utan antiklumpmedel!) per 100l vatten lär vara standardmåttet. Har hört man sedan gradvis kan höja salthalten om första saltdosen inte hjälper o man inte vill medicinera. Individuellt saltbad brukar också rekommenderas, men då ska man vara noga o titta på hela tiden, olika fiskar reagerar väldigt olika - så fort firren "börjar bete sig udda" ska den upp så den inte dör!

        Om du istället vill medicinera ska du skaffa preparat som innehåller Nifurpirinol! Finns flera olika, jag tyckte Furanol (?) fungerade bra, men krävde upprepad behandling.

        (om du brukar handla på Akvariehobby här i Uppsala så är de himla snälla med att diagnosticera sjukdomar! =)

        mvh Zaz

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Ja, om det skulle räcka med salt så vore det bra, vill helst inte ha ihjäl för mycket nyttobakterier med antibakteriell medicin om jag slipper..

          Har också läst att vissa mediciner innehåller koppar, vilket mina L-malar inte ska vara så förtjusta i... (Vet inte om det gäller just antibakteriell medicin)

          Vart får man lättast tag på obehandlat salt då? Är det bara att leta i baksortimentet på valfri stormarknad eller brukar man behöva leta på annat håll?

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            Efter att ha funderat ett slag så ska jag nog ordna ett litet sjukakvarium så jag slipper sådana funderingar vad gäller förstörda bakterier och ev andra känsliga fiskar... Då behandlar jag ju bara de fiskar som uppvisar symtom och kan lätt välja den behandling som krävs...

            Vad jag förstått är det väl i stort sett endast vitaprick av vanligt förekommande sjukdomar som är av den karaktären att hela karet bör behandlas?

            Kommentar

            Arbetssätt...