Stabilitet efter sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mcyrrer
    • March 2006
    • 3

    Stabilitet efter sjukdom

    Har haft fenröta i mitt 240l akvarium 4 gånger sedan i sommras. Det verkar som om den kommer tillbaka typ 2 veckor efter avslutad medicinering. Medicinen har verkan då rötan försvinner men den verkar ligga kvar på något sätt ändå i akvariumet. Kan det bero på för dåligt filter (har ett som klarar 900l/h men bara får ur sig mindre än hälften pga slangar etc..). Börjar bli trött på det nu så därför tänkte jag rådfråga er .
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Fenröta...beror väl även delvis på taskiga vattenvärden...
    Har du medicinerat de drabbade separat eller har du medicinerat hela akvariet?

    Har du något alternativt "behandlingskar"?
    Testa isf. att medicinera dem där så ditt akvarium kan komma i balans igen. Tyvärr blir det ofta såhär när man medicinerar akvariet.
    All bra bakteriekultur försvinner och det blir svajjigt som ett nystartat.
    Och det i sig bäddar för nya sjukdomsvändor - samtidigt som fiskarna är försvagade efter medicineringen

    Skäm även bort fiskarna med vitaminrikt foder och extra vitaminer.
    Senast redigerad av Healena; 09 December 2006, 21:20.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • mcyrrer
      • March 2006
      • 3

      #3
      Jag har medicinerat hela karet då jag inte har något annat kar vid sidan av tyvärr. Vattenvärderna bör var ok då jag har kollat det med stickor. Men jag testar att köpa lite färska bakterier som jag tillsätter nu efter pågående medicinering.

      Kommentar

      Arbetssätt...