Fenklibb?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinneaHYLK
    • October 2006
    • 206

    Fenklibb?

    Är det fenklibb som mina guppysar drabbats av?

    En av mina honor simmar med sidofenorna medan bakfenan verkar vara helt stel. Klibbar inte alla fenorna?
    Eller är det något annat som stelheten beror på?
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Är bakfenan bara stel, eller har den "rullat ihop" sig?
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • LinneaHYLK
      • October 2006
      • 206

      #3
      Hela fenan verkar stel, liksom från ryggfenan å neråt...

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Kan vara fenklibb detta... men jag tycker man brukar se det tydligast på bröstfenorna... är hon pigg annars, äter hon ? Har det kommit ngn ny guppy i akvariet sista tiden ?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          är det fenklibb så brukar dem inte använda sidofenorna utan bara ha dem tyckta mot sidorna... tyvärr så drabbas fiskar av så mycket saker som kan vara svårt att förstå sig på men lägger man ner tid på att hålla en bra vattenkvalite utan stora byten utan mindre tätare och använda ett väl tilltaget filter så brukar det leda till friska fiskar
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • LinneaHYLK
            • October 2006
            • 206

            #6
            Både guppysarna och akvariet är relativt nytt, fiskarna kommer dessutom från två olika butiker... vilket kan leda till fenklibb??

            Den sjuka honan är fortfarande vid liv, men simmar endast med sidofenorna.. hon kan inte komma upp till ytan för att få i sig någon mat. Och vid gälarna ser det rött ut..

            Räkorna i karet ser däremot ut att må bra..

            Kommentar

            • LinneaHYLK
              • October 2006
              • 206

              #7
              Nu ligger hona nr2 å ser ut precis som hona nr1 gjorde när hon dog... finns det något jag kan göra för att hon ska tillfriskna?

              Å vad ska jag göra för att förhindra att fler fiskar drabbas?

              Kommentar

              • isis
                • April 2006
                • 8

                #8
                Låter som samma sak som drabbade mina guppysar efter att jag släppt ner 1 nyinköpt hane från lokala zooaffären. Vill inte skrämma upp dig men för min del slutade det med att alla guppysar dog, men ingen av de andra firrarna visade några som helst symptom. Detta tilldrog sig dock lång innan jag hade koll på att zoopet existerade. Du kan ju ta och kolla på Svenska guppysällskapets sida http://hem.passagen.se/mikeno/isvamp.htm tycker det låter som om det kan passa in.

                Kommentar

                Arbetssätt...