Rött utstående öga - hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

Rött utstående öga - hjälp!

Usch det är inte kul när fiskar blir sjuka. Jag har nu en dvärggurami som jag köpte i lördags. Ända sen första dagen har han nervös simmat fram och tillbaka längs kanterna och sen ett par dagar tillbaka blev ena ögat rött och utstående.

De andra fiskarna mår bra och vattnet är ok. Jag gör vattenbyten en gång i veckan. Jag har inget extra akvarium. Vad ska jag göra? Medicin eller avvakta? Kan man ha guramin i en hink och medicinera?

• Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

Någon snälla??

Kommentar

• andreassofus
      • November 2005
      • 5643

det är väl dumt att medicinera utan att duvet vad som är fel på han. eller vet du vilken medicin du ksa köpa?
      jag hade en molly som hade ett utstående öga i några dagar,, sen gick de över.. blir hon inte bättre skulle jag har avlivat henne istället.. inte värt att kanske sabba hela karet med medicin bara för en fisk.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

Kommentar

• Fjärilsciklid
        • June 2006
        • 252

Nä jag tänkte att någon här kanske kunde ställa diagnos. Jag vill inte sabba hela karet så därför funderade jag över om man kunde ha guramin i en hink med någon växt och medicinera där...

Jag har inte med att döda den bara sådär. Jag var med om en fisk som var näst intill död i och sen blev frisk... så jag brukar försöka hoppas på det bästa!

Kommentar

• Matte_g
          • July 2004
          • 157

Utstående ögon. Kan fiskarna få dels p.g.a. dåligt vatten men också p.g.a. svamp eller bakterieangrepp. (Om själva ögat vitnar som en äggvita är det dött och går ej att behandla). Svårt att behandla förutom genom höjd vattenkvalitet. Behandlingsförslag: Förbättra vattenkvaliteten. Salt kan hjälpa använd 1-2dl per 100 liter vatten.
          Diskusforum.se
          Allt om diskus och lite till.

Kommentar

• MrFisk
            • June 2004
            • 250

Tål verkligen gurami 1-2dl salt/100l? Jag vet själv inte.

Är det bara ena ögat som är utstående och du ser inga tecken på nåt liknande på det andra eller på nån annan fisk så skulle jag gissa att den har slått sig.
            Experience is the thing that you get just after you needed it.
            Zoonen

Kommentar

Arbetssätt...