Alla fiskar bara dör...HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alarsson
    • March 2006
    • 66

    Alla fiskar bara dör...HJÄLP!

    Jag har under ett par månaders tid haft problem i mitt akvarie som jag inte lyckats reda upp.
    Under dessa månader har två fjärilsciklider, tre skalarer, 1 ancistrus, 1 praktbotia dött. Inte alla på en gång, men då och då...
    Senaste scalaren gick bort idag.
    Jag ser inget på fiskarna annat än att de blir skygga, slutar äta och till sist dör. En efter en.
    PH och Nitrit är OK. Akvariet är på 275 liter. Jag har provat Sera Costapur och Sera Bactopur direkt.
    Jag har inte satt in några nya fiskar under denna period och kvar finns nu bara 1 skalar och 7 neontetror.
    Hjälp mig!!!
    Vad kan det vara?
    /Anders
  • IaMtHeJoKe
    • November 2005
    • 416

    #2
    Hmm.. så var det för mig med...fick tips om medicin för bukvattensot på "mitt" zoo.. ingen fisk har dött sedan dess att jag medicinerade dom... kanske värt att pröva ?

    Kommentar

    • Bumpan_2
      • March 2006
      • 49

      #3
      [quote=alarsson;871444]Jag har under ett par månaders tid haft problem i mitt akvarie som jag inte lyckats reda upp.
      Under dessa månader har två fjärilsciklider, tre skalarer, 1 ancistrus, 1 praktbotia dött. Inte alla på en gång, men då och då...
      Senaste scalaren gick bort idag.
      Jag ser inget på fiskarna annat än att de blir skygga, slutar äta och till sist dör. En efter en.

      Vet inte om jag kan hjälpa dig, men jag har en fråga till dig.

      -Har du matat men frystfoder, tex röda mygglarver ?

      För när jag har matat med " röda " så har mina palettciklider ( hanar ) dött.
      5 har jag haft i omgångar, och de har dött i samma symtom som dina fiskar.

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
        Hmm.. så var det för mig med...fick tips om medicin för bukvattensot på "mitt" zoo.. ingen fisk har dött sedan dess att jag medicinerade dom... kanske värt att pröva ?
        Hm.. sera bactopur direct är ju en medicin som är mot bukvattensot
        - alltså borde det inte vara det...

        Inga andra symptom? Avmagring? Hur ser avföringen ut?...
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • alarsson
          • March 2006
          • 66

          #5
          Bumpan_2: De har fått djupfryst artemia, men inga mygglarver
          Healena: Visst har det skett avmagringar, dock är det nog mest beroende på att de inte har ätit ngn vecka innan de dör. Avföringen har ibland varit vit och trådaktig. Vad kan detta tyda på?
          /Anders

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Det kan tyda på någon parasit eller tarmflagellanter..
            Det är så skumt med diffusa symptom!! Och då svårt att hitta rätt medicin!
            Plus att de säkerligen är nedsatta konditionsmässigt av medicineringen
            - och då ännu mer mottagliga! Ond cirkel..

            Ibland kan man ha varit på rätt spår, men behövt medicinera en gång till/lite längre.
            Senast redigerad av Healena; 18 November 2006, 19:41.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • alarsson
              • March 2006
              • 66

              #7
              Tackar ödmjukast för all hjälp. Vad använder man för mediciner mot parasiter och flagellanter?
              /Anders

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Ursprungligen postat av alarsson
                Tackar ödmjukast för all hjälp. Vad använder man för mediciner mot parasiter och flagellanter?
                behandlas med just baktopur direct men orsaken till tarmflagellater är fiberfattig, näringsfattig,ensidig kost och att man stressar fisken genom att man bökar för mycket i karet mm...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Du kan försöka få upp allmäntillståndet på fiskarna genom varierad kost och vitaminer. Och naturligtvis bra vattenvärden
                  En fisk som är i bra kondition har bra möjlighet att stå emot angrepp "av sig själv"..

                  Visst kan medicin även behövas om tillståndet är allvarligt.
                  Men det är med "fiskmedicin" som för oss människor när vi käkar t.ex för många penicillinkurer - tillsist har man ingen motståndskraft alls och drar åt sig allt!! Och man slår ut hela nyttiga bakteriefloran i akvariet, som inte heller "återhämtar sig" på ett bra tag! Och det gör ju OCKSÅ fiskarna svagare & känsliga.
                  Som att välja mellan pest eller kolera, men ibland har man ju inget val!
                  Svår avvägning detdär med medicin eller inte!
                  Senast redigerad av Healena; 18 November 2006, 22:14.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    sera bactopur tar väl död på alla bakterier? inkl de bra. alltså har du nollställt alla bakterier, och detta i kombination med att du har fisk i akvaret har kanske gjort att du fått nitrit? vilket nitrittest har du? (de där multitest-stickorna är inte pålitliga...)
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • alarsson
                      • March 2006
                      • 66

                      #11
                      Jag tycker att jag försöker variera kosten, de får (olika dagar) Sera San flingfoder, JBL Grana (granulat), Tetramin Pro och fryst Artemia. Dessutom får de ibland Sera Fishtamin.
                      När det gäller Nitriten kollar jag den med JBL dropptest, som enligt vad jag läst skall funka bra...
                      Jag skall köra en sista Bactopur Direkt-kur imorgon så får vi se sedan vad som händer. Den sista skalaren verkar bli lite skygg nu, så jag har inget stort hopp om den, men Tetrorna verkar inte ha varit påverkade alls, så förhoppningsvis kan jag börja om med nya fiskar om ett par veckor och hoppas på det bästa...
                      /Anders

                      Kommentar

                      • peter_m_jonsson
                        • April 2006
                        • 451

                        #12
                        Jag hade exakt samma problem som du med håglösa fiskar som dog med jämna, ofta ganska långa, mellanrum. Avföringen var vit och trådig. En del fiskar hade utspärrade fjäll när de dog, men inte alla. Medicinen jag fick rekommenderad var Octozin (står som behandling mot bukvattensot här på zoopet tror jag). Då hade jag testat det mesta. Varierad mat , salt i vatten osv. Sedan jag behandlade så har ingen dött, men det har bara gått några veckor.

                        Kommentar

                        • alarsson
                          • March 2006
                          • 66

                          #13
                          Jag får nog se om jag får tag på den imorgon och i så fall ta den istället för Bactopur Direkt.
                          /Anders

                          Kommentar

                          Arbetssätt...