Vit,trådig avföring +klåda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    Vit,trådig avföring +klåda

    Vad beror det på??
    min svärdbärare har det??
    Nitrit är 0.


    Även min platyhane kliar sig nu efter jag precis skrivit detta ovan??
    skit.......
    Platyn och de övriga svärdbärarna bajsar långa tjocka "korvar" hela tiden

    mvh acinna
    Senast redigerad av acinna; 15 November 2006, 20:38. Anledning: ännu en sjuk fisk??
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    klådan kanske kan bero på för höga halter amoniak eller så har du kanske för mycket vattenberedningsmedel i karet (vissa fiskar kan vara känsliga mot det)- prova med att göra ett litet vattenbyte + ha bara i lite vattenberedningsmedel.
    Senast redigerad av rödtoppen; 16 November 2006, 00:07. Anledning: kom på mer att skriva
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Har också detta problem - av och till. Kan vara parasiter...
      Har märkt att det blivit bättre dock, sedan jag börjat använda handskar när jag håller på i akvariet (fått exem)..
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Jag hade liknande problem lång trådig vit avföring som hängde efter fiskarna. Sedan blev de håglösa och matvägrade. Många dog med utspärrade fjäll när njurarna slutade fungera. Jag tror att man brukar kalla det bukvattensot som samlingsnamn. Testade med salt i vattnet osv, men inget hjälpte. Sedan hittade jag en medicin som heter Octozin som hjälper mot tarmparasiter/flagellater. Än så länge verkar det som den behandlingen funkade, men jag vågar inte hoppas för mycket än.
        Hitills har två scalarer,två regnbågsciklider,två dvärggurami, 3 platy och 7 guppy strykt med under en sexmånadersperiod.

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          De beskrivna symptomen KAN vara ett tecken på bukvattensot - men det behöver inte vara det. Jag har haft detta problem jättelänge (men denna typ av avf. endast IBLAND!), men förutom det så verkar mina firrar må toppen. Tror det är jättesvårt att säga säkert vad sån'thär kan bero på, men det är absolut ett tecken på att man bör vara vaken & uppmärksam på fiskarnas fortsatta allmäntillstånd!

          Tillkommer sedan andra symptom te.x de som "håglösa och matvägrar, utspärrade fjäll, svullna bukar, glosögon" o.s.v - är det troligtvis bukvattensot ja...
          Senast redigerad av Healena; 16 November 2006, 09:52.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • acinna
            • October 2006
            • 266

            #6
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            klådan kanske kan bero på för höga halter amoniak eller så har du kanske för mycket vattenberedningsmedel i karet (vissa fiskar kan vara känsliga mot det)- prova med att göra ett litet vattenbyte + ha bara i lite vattenberedningsmedel.

            Så även om Nitriten är 0 så tycker Du att jag ska testa nitraten också??

            Ett litet vattenbyte= en hink eller?
            Nyttobakterier då??

            Tack för svar
            Vänliga hälsningar acinna
            248 liter 54 liter
            En annan hobby som jag har
            www.mhlasermarkning.se

            Kommentar

            • acinna
              • October 2006
              • 266

              #7
              Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
              Jag hade liknande problem lång trådig vit avföring som hängde efter fiskarna. Sedan blev de håglösa och matvägrade. Många dog med utspärrade fjäll när njurarna slutade fungera. Jag tror att man brukar kalla det bukvattensot som samlingsnamn. Testade med salt i vattnet osv, men inget hjälpte. Sedan hittade jag en medicin som heter Octozin som hjälper mot tarmparasiter/flagellater. Än så länge verkar det som den behandlingen funkade, men jag vågar inte hoppas för mycket än.
              Hitills har två scalarer,två regnbågsciklider,två dvärggurami, 3 platy och 7 guppy strykt med under en sexmånadersperiod.

              Mina fiskar är jättehungriga...
              jag har medicin mot parasiter/bakterier men jag är så rädd om ynglen så jag avvaktar lite....
              Tack för svar...hoppas det funkar för Dig
              Vänliga hälsningar acinna
              248 liter 54 liter
              En annan hobby som jag har
              www.mhlasermarkning.se

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Ursprungligen postat av acinna
                Mina fiskar är jättehungriga...
                jag har medicin mot parasiter/bakterier men jag är så rädd om ynglen så jag avvaktar lite....
                Har du yngel så borde de vara de första att "signalera" om något är galet...
                Jag har också "småttingar" och har haft det större delen av tiden jag haft problem med klåda & vit avföring (ibland).
                Mina växer så det knakar och verkar må gott..
                Men var vaksam och observant!
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • acinna
                  • October 2006
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av Healena
                  Har du yngel så borde de vara de första att "signalera" om något är galet...
                  Jag har också "småttingar" och har haft det större delen av tiden jag haft problem med klåda & vit avföring (ibland).
                  Mina växer så det knakar och verkar må gott..
                  Men var vaksam och observant!

                  Ynglen mår bra ....peppar peppar
                  Vänliga hälsningar acinna
                  248 liter 54 liter
                  En annan hobby som jag har
                  www.mhlasermarkning.se

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    Ursprungligen postat av acinna
                    Så även om Nitriten är 0 så tycker Du att jag ska testa nitraten också??

                    Ett litet vattenbyte= en hink eller?
                    Nyttobakterier då??

                    Tack för svar
                    nej testa inte efter nitrat.
                    Även om nitriten är 0 så kan amoniaken vara för hög (jag vet av egen erfarenhet) mina fiskar kliade sig också jättemycket ett tag då gjorde jag många små vattenbyten i ca 2 veckor + jag hade i lite ektozon (fast bara lite)
                    Nu har mina firrar inte kliat sig på jättelänge.
                    Att ha i lite Nitrivec skadar ju inte.
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    • Matte_g
                      • July 2004
                      • 157

                      #11
                      Finns lite info här om vit tådig skit..

                      Diskusforum.se
                      Allt om diskus och lite till.

                      Kommentar

                      • acinna
                        • October 2006
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matte_g
                        Finns lite info här om vit tådig skit..

                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95582

                        De mår bra nu......peppar peppar
                        Vänliga hälsningar acinna
                        248 liter 54 liter
                        En annan hobby som jag har
                        www.mhlasermarkning.se

                        Kommentar

                        • Matte_g
                          • July 2004
                          • 157

                          #13
                          När flagellaterna borrat sig ut igenom magsystemet och in i andra vävnader och organ kommer vita skiten och att dom vägrar äta att upphöra och så dom normala symptomen vi är vana att se försvinner. Och man tror att fisken är frisk fast den är långt ifrån det!
                          I dom fallen det blir så här så kommer fisken att vara rätt smal men ändå äta.

                          Man får ju överväga när man behandlar fiskar om det är värt pengarna mediciner är ju rätt dyrt!!
                          Jag har diskus och dom kan ju kosta en hel del pengar så jag brukar behandla mina fiskar.
                          Men det gäller att behandla i tid!!

                          Hoppas att det går bra för dig och att dom klara sig!!
                          Diskusforum.se
                          Allt om diskus och lite till.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...