Vit hinna på ögonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SixS
    • March 2006
    • 13

    Vit hinna på ögonen

    Hej
    Kollade mitt akvarium å firrarna när jag matade dom imorse, så alla käkar som dom ska å ser ut mår bra!

    Nu till problemet! Min "lilla" kamphona har typ en vit beläggning på ögonen, ser ut lite som bomull, alltså inte på ögonlocken eller så utan hela ögonen! Men hon är den enda som har det än så länge...peppar, peppar.

    Men ni som experter kanske vet vad det är, å hur vi blir av med det! Och om det är smittsamt till dom andra! Samma fiskar som det varit sen uppstart, förutom 3st fjärilsciklider, varav 2 dött, men annars har dom varit i i ca 4-5 månader! inget annat nytt eller så...

    Tacksam för hjälp å svar!
    MvH Erika
    240L
    1 Marmorgurami
    1 Guldgurami
    3 Kampfiskar
    6 Zebror
    7 Neontetror
    4 Långsträckt fläckig pansarmal
    2 Otocinilus
    1 Fjärilsciklid

    1 bondkatt,1 norsk skogskatt & en sambo
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Vit hinna på ögonen brukar vara ett bakterie angrepp pga "dåligt" vatten eller efter en skada på ögat.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • SixS
      • March 2006
      • 13

      #3
      Ok, men hon har det på båda ögonen. Och lika mycket på båda. Har du nåt förslag på medicin som man kan använda?


      1 Zebra dog igår åxå, å det symtom som syndes var att gälarna typ "ramla ut", såg väldigt skumt ut. Och fjärilshonan dukar under när som helst åxå, hon står på en sten på botten, äter inget, rör sig inget. Och om nån av dom andra större fiskarna råkar "butta" till henne går hon tillbaka på samma punkt igen, hon bara står där. Gjort det i 3 dar nu & ser ut som hon hyperventilerar liksom.

      MvH Erika
      240L
      1 Marmorgurami
      1 Guldgurami
      3 Kampfiskar
      6 Zebror
      7 Neontetror
      4 Långsträckt fläckig pansarmal
      2 Otocinilus
      1 Fjärilsciklid

      1 bondkatt,1 norsk skogskatt & en sambo

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Temp ca 28 grader och 2 gram salt per liter vatten i ett sjukakvarium brukar hjälpa mot den bakterie som ger en hinna på ögonen.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...