Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Vad göra?

    Hej,

    Jag har ett kar med 4 pansarmalar, 1 ancistrus, 1 otto och några svarta neontetror. Problemet är att ancistrusen ständigt jagar pansarmalarna. Ibland har dessa fått trasiga fenor som givetvis läkt ihop efter några dagar. Nu visar dock en av pansarmalarna tecken på svampangrepp på stjärtfenan. Lite svårt att vara säker på om det är svamp, men jag skulle tro det.
    Vad göra nu?
    Svamp bör väl behandlas med en medicin mot just detta. Någon rekomendation? Jag tänker inte använda saltlösning då corydoras kan vara lite känsliga mot salt.
    Jag kommer idag köpa ett lite mindra karantänsakvarium. Jag har dock inte bestämt mig på om jag ska isolera den aggresiva ancistrusen i det akvariet och behandla hela det stora akvariet med medicin, eller om pansarmalen med svampen ska få vara där och bli behandlad med medicin, men då riskera att ancistrusen fortsätter härja med övriga.
    Vad tror ni?
    Akvariet är på ca 70 liter (tillfälligt under några månader, egentligen har de ett större).
    Värden för pH, kH, gH, nitrit, nitrat, fosfat, amonium är alla utomordentliga.

    Mycket tacksam för svar, tips och idéer!
    Tack!
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    #2
    köpt

    Hej,

    Hemkommen från akvariebutiken. Ett mindre akvarium är nu inhandlat och så även medicinen API Pimafix. Köpte även den lite starkare(?) JBL Fungol ifall den första inte skulle bita.

    Någon som har någon erfarenhet av dessa mediciner?
    Några tips om vilken fisk som ska flytta?

    Tack!
    /e

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #3
      Har en fråga bara om ditt namn.. Isola... Var har du fått det ifrån?
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Behandla fisken separat.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • isolapojken
          • November 2004
          • 143

          #5
          OK, så tipset är alltså att flytta pansarmalen till ett eget kar och där kurera den och sedan släppa tillbaka den till det vanliga karet.
          Men den aggresiva ancistrusen då? Den hackar på alla pansarmalar. Vid kontroll nyss hade ännu en av pansarmalarna en trasig fena (ett jack). Jag kan ju inte svära på att det är ancistrusen som orsakar skadorna, men det verkar vara ett rimligt antagande...


          Isuxs; Namnet har hängt med i typ 9 år och beror på att jag var ett stort Kent-fan och de släppte sitt album Isola då...

          Kommentar

          • Isuxs
            • December 2005
            • 796

            #6
            Ok.. Bara undra.. Mitt gamla jobb hette nämligen Isola..
            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
            180L Ghost / Black skalar
            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Ancistrus kan vara riktigt sura malar . Har du fler akvarium så kan du flytta pansarmalarna eller ancistrusen. Den kommer inte att sluta sura
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...