malawi-sjuka

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m73adde
    • June 2006
    • 107

malawi-sjuka

vad skall jag göra två av mina Rödzebra har som lite mjölkvitt på fenorna samt att dessa är lite fnasiga också,vad skall jag göra??
    kandet vara nån form av svamp??
    inga nya fiskar har tillkommit!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Ursprungligen postat av m73adde
    vad skall jag göra två av mina Rödzebra har som lite mjölkvitt på fenorna samt att dessa är lite fnasiga också,vad skall jag göra??
    kandet vara nån form av svamp??
    inga nya fiskar har tillkommit!
    Är inte alla det, mina Malawis är så eller har jag fel det kanske är inte så du menar
    Mvh.Patrik

Kommentar

• m73adde
      • June 2006
      • 107

Ursprungligen postat av stene
      Är inte alla det, mina Malawis är så eller har jag fel det kanske är inte så du menar
      Jag förstår vad du menar med färgen, men detta är som en hinna i form av små "moln"samt nån har på fjällen även.
      Har hällt i Ektozon och ökat värmen men finns det nåt annat jag kan gjöra så det inte smittar och alla dör, snyft!!!

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Jag förstår vad du menar med färgen, men detta är som en hinna i form av små "moln"samt nån har på fjällen även.
        Har hällt i Ektozon och ökat värmen men finns det nåt annat jag kan gjöra så det inte smittar och alla dör, snyft!!!
        Svamp kan det vara konstigt att alla har fått det samtidigt testa med salt som du sa det dödar det är det sagt.Malawi kan ändra färger lite hur som helst också dem kan bli lite ljusa en dan lite mörka den andra dagen
        Mvh.Patrik

Kommentar

• m73adde
          • June 2006
          • 107

Ursprungligen postat av stene
          Svamp kan det vara konstigt att alla har fått det samtidigt testa med salt som du sa det dödar det är det sagt.Malawi kan ändra färger lite hur som helst också dem kan bli lite ljusa en dan lite mörka den andra dagen
          Det är bara två än så länge.......först blev vi så glada när en äntligen börjat tugga och nu detta dessa två gömmer sig lite mer.

Kommentar

• m73adde
            • June 2006
            • 107

Det är bara två än så länge.......först blev vi så glada när en äntligen börjat tugga och nu detta dessa två gömmer sig lite mer.
            P.s det är inte den som tuggar som är dålig.

Kommentar

• tulle89
              • March 2006
              • 1183

Det är inte så att honan kanske känner sig stressad när de andra tuggar så hanen jagar bara henne?

Min ensamma vit auratus-hona (tyvärr har den andra dött ) har blivit rätt ordentligt jagad och då fick den lägga kraft på att fly istället för att må bra.
              Då blev hennes fenor slamsiga med något vitt längst ut.
              Jag förmoda att det var fenröta hon råkat ut för så jag flytta henne till eget kar och la ner salt och nu verkar hon må mycket bättre.
              Fenorna har börjat växa ut igen men om jag kan släppa i henne i stora karet igen vet jag inte.

//MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• m73adde
                • June 2006
                • 107

Ursprungligen postat av tulle89
                Det är inte så att honan kanske känner sig stressad när de andra tuggar så hanen jagar bara henne?

Min ensamma vit auratus-hona (tyvärr har den andra dött ) har blivit rätt ordentligt jagad och då fick den lägga kraft på att fly istället för att må bra.
                Då blev hennes fenor slamsiga med något vitt längst ut.
                Jag förmoda att det var fenröta hon råkat ut för så jag flytta henne till eget kar och la ner salt och nu verkar hon må mycket bättre.
                Fenorna har börjat växa ut igen men om jag kan släppa i henne i stora karet igen vet jag inte.

//MVH Tulle
                Har sett att hanen är väldigt jagande just nu, det kanske är så att de två med trasiga fenor är lite stressade av hanen just nu, den tuggande honan ser helt OK ut......

Kommentar

• tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

Jo risken finns ju att det dessvärre kan vara så. Är hanen väldigt leksugen (hmm förvånansvärt att han är det.. ) och en hona mindre o jaga så utsätts de andra två betydligt mer.

Hoppas det löser sig!

//MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• m73adde
                    • June 2006
                    • 107

Ursprungligen postat av tulle89
                    Jo risken finns ju att det dessvärre kan vara så. Är hanen väldigt leksugen (hmm förvånansvärt att han är det.. ) och en hona mindre o jaga så utsätts de andra två betydligt mer.

Hoppas det löser sig!

//MVH Tulle
                    Hoppas det är så för jag hoppas det inte är nån sjuka.

Kommentar

• Matte_g
                      • July 2004
                      • 157

Salt mot svamp???
                      Vet inte om det hjälper så bra men det kan ju vara värt att prova.

Annars så tycker jag att du ska köra med : Waterlifes Protozin
                      Diskusforum.se
                      Allt om diskus och lite till.

Kommentar

Arbetssätt...