Nejlikolja - hur fungerar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    Nejlikolja - hur fungerar det?

    Någon har erfarenhet av nejlikolja för avlivning?

    Har några rödmunstetror som beter sig allt annat än friskt. Håller sig på botten, har blivit gröna på huvudet och verkar ointresserade av maten. Samma sak med ett par neontetror. Vatten och ph är ok. Hittar ingen förklaring annat än att de måste ha blivit smittade av något/någon. Introducerade en ny mal för ett par veckor sedan - men han verkar frisk. Än så länge. Funderar nu på vad som är bäst - medicinering med osäker utgång eller avlivning direkt. Kanske med nejlikolja. Har sett någonstans att det skulle vara ett enkelt och skonsamt sätt - både för fisken och mig... Men hur fungerar det - vad gör man? Var köper man det? Pris?
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

    #2
    den sortens avlivning är inte rekommenderad av EU, finns inga bevis för att det är skonsamt sätt att avliva.

    Jag fick nu i veckan avliva ett par rödmunstetor för första gången. (några med samma symptom som dina, dock var det columnaris som var den stora boven hos mig tyvärr).

    La dem i en fryspåse och slog till hårt med en hammare. Snabbt och effektivt, men inte kul att göra alls...

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Min zoon

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Har du provat med att göra ett vattenbyte och tillsätta salt och Fishtamin?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Jag brukar ta sjuka småfiskar av guppystorek och dänga dem HÅRT i slaskhon, garanterat lika effektivt som hammaren och fryspåsen, större fisk bryter jag nacken av, "precis" som om man nackar en aborre, men ibland får man inprovisera om fingret inte går in i munnen...varför krångla till saker?

          KAN det vara neonsjuka?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Anledningen till att nejlikolja inte rekommenderas är inte att det skulle orsaka lidande, utan att det inte utvärderats.

            Jag har läst en amerikansk studie, och eugenol/nejlikolja söver fisken, men gränsen mellan "sover" och "dör" är smal, så det rekommenderas inte som bedövningsmedel vid t.ex. operationer.

            Det verkar vara ett bra sätt att avliva på om man inte kan få tag i MS-222.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Glajdarn
              • November 2004
              • 270

              #7
              Fixar man inte att slå ihjäl eller knäcka nacken av fisken, kan man kanske lägga den i lämplig (vattenfylld) behållare och sedan ställa in i kylen. Då borde väl åtminstone tropiska fiskar somna in och dö. Eller om man för att vara på den säkra sidan stoppar in den i frysen...
              "This is a lighthouse. Your call."

              Kommentar

              • ATIX
                • September 2006
                • 96

                #8
                Ursprungligen postat av Glajdarn
                Fixar man inte att slå ihjäl eller knäcka nacken av fisken, kan man kanske lägga den i lämplig (vattenfylld) behållare och sedan ställa in i kylen. Då borde väl åtminstone tropiska fiskar somna in och dö. Eller om man för att vara på den säkra sidan stoppar in den i frysen...

                Det om något känns ju som en tortyrmetod ju. Tänk dig själv att frysa som en galning innan man dör. Fram en bössan och ett skott är nog det mest effektiva.

                Kommentar

                • Glajdarn
                  • November 2004
                  • 270

                  #9
                  Att ta fram studsaren för en tetra känns lite väl "over-kill"... =)
                  Men fiskar är växelvarma djur, och de likt grodor och ormar reagerar på kyla med att bli slöa och sjunka ner i dvala. Det blir alltså som en sorts narkos. Om man då sänker temperaturen ytterligare kommer fisken att dö.

                  Vi människor (eller andra djur med egen kroppstemperatur) reagerar på kyla med att frysa. Vi har nämligen ett temperaturcentera i hjärnan som reglerar kroppens temperatur. När vi fryser så vi skakar är det ett sätt för kroppen att värma upp sig, då musklernas rörelse ger värme.
                  "This is a lighthouse. Your call."

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    • May 2006
                    • 218

                    #10
                    "En anekdotisk text tagen från forumet på www.ciklid.se:

                    "En apistogrammahane som härjat ensam i ett av våra akvarier bestämde vi att göra oss av med. Vi den tidpunkten hade det just diskuterats hur man bäst avlivar en akvariefisk, och att frysa in fisken i en påse med vatten skulle vara det bästa sättet... Jag gjorde misstaget att titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller. Ingen rolig syn alls och knappast en behaglig hädangång i form av ett lugnt insomnande. Numera levererar jag alltid en snabb död till följd av ett hugg av den stora kockkniven (som enbart används till detta ändamål och lyckligtvis sällan är i tjänst)."...."

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av ATIX
                      Det om något känns ju som en tortyrmetod ju. Tänk dig själv att frysa som en galning innan man dör. Fram en bössan och ett skott är nog det mest effektiva.
                      Fiskar är kallblodiga till skillnad från människorna. Detta gör att deras kroppstemperatur varierar med yttertemperaturen och därför fryser de inte. Annars vore ju vintern fruktansvärd för alla fiskar som lever i våra sjöar under vintern.
                      Så poängen med att sänka temperaturen är att de sakta skall försättas i en slags naturlig dvala (ungefär som de fiskar vi har i våra dammar gör under vintern) och på så sätt sakta somna in.
                      Därför har jag (och många med mig) förordat infrysning som en bra avlivningsmetod - dock har senare års forskning (se Ola Svenssons inlägg i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=46886) visat att det ändå inte är någon bra metod.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 October 2006, 14:25.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • IaMtHeJoKe
                        • November 2005
                        • 416

                        #12
                        Jag såg på tv häromdan om några "infödingar" på nån ö vid korallreven....dom bet fiskarna över huvudet så att dom dog....skulle de vara nått å testa ^__^ tror inte de va :P

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          dock har senare års forskning (se Ola Svenssons inlägg i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=46886) visat att det ändå inte är någon bra metod.
                          Kan berätta att jag använt frysning. Det var en zebraciklid, och förutom att det tog lång tid för den att dö, så kämpade den som en dåre när temperaturen sjönk. Det var ingen som helst tvekan om att det var stressande för den.
                          Det kan hända att fisk inte kan frysa, men de känner definitivt av temperaturfall, och de tycker inte om det.

                          (Ja, jag vet att jag borde ha avbrutit avlivningen när jag såg att det gick illa. Att jag inte gjorde det är nåt jag skäms över.)
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Glajdarn
                            • November 2004
                            • 270

                            #14
                            Det där om frysningens plågsamhet för fisk var en nyhet... Trodde liksom Kjell att det var ett humant sätt p.g.a att de är kallblodiga djur. Det sägs ju också vara ett snällare sätt att döda kräftor och hummer än att koka dem.

                            Är det nu inte så får man väl gå till handgripligheter och dekaputera, knäcka nacken av, eller helt enkelt mosa fisken. Kanske känns jobbigt för akvaristen - men det är smällar man får ta om det är det bästa för fisken.

                            F.ö kan jag berätta en liten anekdot från min korta bana som marinbiolog:
                            Vi hade samlat in ett antal mindre djur från havet och skulle konservera dessa i sprit för senare undersökningar.
                            Vi lade helt enkelt borstmaskar och annat i små glasburkar och slog på sprit. Döden hos dessa inträffade så gott som omedelbart. Dock hade vi i fångsten även en liten tångkrabba (eller vilken art det nu var), ungefär 3 cm över skölden. När vi så skulle avliva den på samma måte som de andra fick vi emellertid bevittna ett groteskt skådespel. Krabban kämpade i panik för sitt liv under säkert en halv minut - kanske t.o.m mer! Det var ingen trevlig syn alls!
                            "This is a lighthouse. Your call."

                            Kommentar

                            Arbetssätt...