Hjälp, ska jag börja om??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    Hjälp, ska jag börja om??

    Jag läste inte broschyren tillräckligt noga så jag tillsatte beredningsmedel,och nyttobakterier tillsammans med medicinen EktolFluid (fast det står först efter 5 dagar ska nyttobak i.

    Vad gör jag, ska jag börja om??
    Tacksam för svar
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Varför medicinerar du.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Varför medicinerar du.
      Därför att jag har Guppisar samt svärdbärare som kliar sig, stöter mot stenar och växter. 2 stycken har dött, ryggfenorna har "klibbat ihop", röda gälar, utstående gälar, vit avföring, utstående ögon på vissa, står och trycker i ett hörn, antingen på botten eller vid ytan.
      Därför medicinerar jag för det var djuraffärens råd.
      Har prövat med salt några dagar innan men icke sa nicke.
      Trodde det först var nitritförgiftning men de är bra nu enligt tetratest och djuraffärens test.
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av acinna
        Jag läste inte broschyren tillräckligt noga så jag tillsatte beredningsmedel,och nyttobakterier tillsammans med medicinen EktolFluid (fast det står först efter 5 dagar ska nyttobak i.

        Vad gör jag, ska jag börja om??
        Tacksam för svar
        Jag skulle personligen göra såhär - men om det är rätt eller ej vet jag inte
        - Göra ett stort vattenbyte.
        - Köpa aktivt kol och filtrera med det ett dygn - för att få bort resterande medicin.
        - Börja om med medicineringen efter ett dygn med kolfiltrering.

        Jag är inte så hemma på dethär med vad medicin + vattenberedningsmedel får för konsekvenser. Vet bara att på mina flaskor står det att man ska vänta 24 tim med medicinering. Alltså borde det inte vara så lyckat att blanda?? Men jag vet inte riktigt vad som händer OM/ifall man råkar göra det!
        Nyttobakterierna är det nog däremot ingen fara med..de dör väl bara..

        - Någon annan kanske vet bättre eller har andra ide'er,
        men såhär skulle ia.f JAG gjort.
        Senast redigerad av Healena; 20 October 2006, 10:32.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • acinna
          • October 2006
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av Healena
          Jag skulle personligen göra såhär - men om det är rätt eller ej vet jag inte
          - Göra ett stort vattenbyte.
          - Köpa aktivt kol och filtrera med det ett dygn - för att få bort resterande medicin.
          - Börja om med medicineringen efter ett dygn med kolfiltrering.

          Jag är inte så hemma på dethär med vad medicin + vattenberedningsmedel får för konsekvenser. Vet bara att på mina flaskor står det att man ska vänta 24 tim med medicinering. Alltså borde det inte vara så lyckat att blanda?? Men jag vet inte riktigt vad som händer OM/ifall man råkar göra det!
          Nyttobakterierna är det nog däremot ingen fara med..de dör väl bara..

          - Någon annan kanske vet bättre eller har andra ide'er,
          men såhär skulle ia.f JAG gjort.
          Guppisarna verkar må hur bra som helst helt plötsligt, men svärdbärarna ligger bara på botten och en har fenan nere hela tiden. De har blivit sämre helt enkelt efter jag medicinerade om i går kväll. Kanske inte skulle ha medicinerat som rådet var.......detta är inte kul.
          Vänliga hälsningar acinna
          248 liter 54 liter
          En annan hobby som jag har
          www.mhlasermarkning.se

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Detdär med medicin eller inte - är ALLTID en svår avvägning!!

            Sen är det också så, att om man har en sjukdom i akvariet så är det alltid de svagaste som går åt först - varesig man medicinerar eller ej..
            Vissa kan dö ändå fastän man medicinerar

            Iochmed att guppisarna nu mår så mycket bättre så snabbt - tror jag du gjorde rätt i att medicinera. Det behövdes nog en omgång till.
            Hjälper nu inte den HELLER i längden - så byt medicin.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            Arbetssätt...