Sjuka Siamensis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasB
    • June 2005
    • 179

    Sjuka Siamensis...

    Hejsan

    För ca 2 veckor sedan satte jag igång en Co2 anläggning i mitt 200L kar.
    Funkar perfekt växterna trivs och frodas.
    Det gör däremot inte mina 3 siamensis.
    På nedre stjärtfenan har dom blivit lite "nafsiga" och det har typ försvunnit lite av fenan.

    Vattenvärden:

    Ph Natt: 7.3->7.1
    Ph Dag: ca 6.9

    KH varierar iom vattenbyte (v.byte 50% 1 gång i veckan) efter det ligger det på 6 och efter två tre dagar går det upp till 8-9.

    Co2: 25-30ppm

    Är siamensis väldigt känsliga för Co2 eller har det och göra med att KH svänger samt PH.
    Tycker inte den lilla variationen ska spela någon roll.
    Tilläggas ska att dom är pigga och simmar runt och äter mest hela tiden så det är ingen skillnad i deras betende förutom att jag observerat stjärtfenorna...dom har även börjat bli vita på nedre stjärtfenans slut, är det normalt?
    Dom är ca 1½ år gamla!
    Senast redigerad av JonasB; 16 October 2006, 08:54.
    540 Under uppstart
    AkwaLux 200L

  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Se upp så det inte är fenröta!!!
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • JonasB
      • June 2005
      • 179

      #3
      Ursprungligen postat av Healena
      Se upp så det inte är fenröta!!!
      http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123
      Jo man blir ju orolig att det ska vara det.
      Kan det vara nått annat eller är det med största sannolikhet fenröta...???
      Läste på forumet att fenor blir lite vita i kanterna när dom läker, stämmer detta?

      Har en Flying Fox tillsammans med mina siamensis och på sistone har den bråkat ganska rejält med siamensisarna så fort dom kommit för nära flying foxen och börjat stjäla hans mat typ....

      Kan vara den som ställer till fenorna....

      Andra idéer?
      Senast redigerad av JonasB; 16 October 2006, 10:45.
      540 Under uppstart
      AkwaLux 200L

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Du har möjligtvis ingen bild att visa på någon drabbad fisk/fena??
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • JonasB
          • June 2005
          • 179

          #5
          Ursprungligen postat av Healena
          Du har möjligtvis ingen bild att visa på någon drabbad fisk/fena??
          Sitter på jobbet slutar klockan 15...fixar några bilder efter jag slutat.
          540 Under uppstart
          AkwaLux 200L

          Kommentar

          • JonasB
            • June 2005
            • 179

            #6
            Här kommer en bild.
            Väldigt svårt att få en bra bild då dom simmar runt och äter hela tiden och rör då på hela kroppen.
            Men här är en skaplig bild iaf:



            Så ser alla tre siamensis ut och bara dom....fenorna på alla de andra fiskarna är OK.
            540 Under uppstart
            AkwaLux 200L

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              det där lilla tror inte jag är fenröta. Jag tror den kanske har fastnat i nåt eller om nån annan fisk har tagit en bit av fenan. mina siamensis har ibland haft lite fransiga fenor, men inget allvarligt. men håll koll på fisken ifall det är fenröta.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Lite svårt att se..suddigt men är det brunt jag ser i kanten på själva "hacket"??
                Det brukar vara ett av tecknen. Även det lilla vitaktiga längst ner..

                De gånger mina firrar har fajtats och nafsat varandra - har det blivit liksom "gluggar" i fenorna. Det har inte sett ut sådär. Men avvakta någon dag och se hur det utvecklar sig. Är det fenröta - så lär det bli värre ganska snabbt. Fenröta behöver inte drabba alla. Jag hade en kampfisk och en platy drabbade - resten klarade sig. Även sjuklingarna repade sig efter medicinering.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • JonasB
                  • June 2005
                  • 179

                  #9
                  Nu har det gått ett antal dagar och det har inte blivit värre...borde väl blivit markant mycket värre nu under dessa fem dagar?
                  Tror att dom bråkar en hel del med varandra samt med flying foxen...
                  Iom att jag börjat med Co2 så har algtillväxten minskat markant dvs mindre mat.
                  Måste vara därför de bråkar.
                  Ska ge ärtor oftare :-)
                  540 Under uppstart
                  AkwaLux 200L

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Du borde sett skillnad nu - ja. Fenorna borde vara värre om det vore fenröta
                    Men fortsätt håll koll iallafall - skadar aldrig.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    Arbetssätt...