sjukdomar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anifre
    • January 2003
    • 50

    sjukdomar

    Sjuka egyptiska munruvare!
    Köpte för en månad sedan ett par munruvare där honan bar ägg i munnen. Hon drog sig undan viket jag tog för naturligt. Hennes bästa plats var med buken mot doppvärmaren. Det blev dock aldrig några yngel. Hon fortsatte att hålla sig undan. Hannen verkade pigg till en början, men efter några veckor började han rusa upp och ner i ena hörnet och sen också dra sig undan. De äter nu ingenting. Står mest och hänger i hörnet mellan filtret och doppvärmaren. Honan ofta nära vattenytan. Fenorna håller de oftast mot kroppen. Hannen börjar nu få insjunken buk, men honan ser normal ut. Hon fäller också ibland ut fenorna vilket hannen aldrig gör. Det spritter ibland till i kroppen på hannen som om något irriterar. Han kröker kroppen till och från.

    Akvariet är på 90 L och där går 13 neontetror, 5 svarta tetror, 2 gulggurami, 2 mosaikgurami och en kinsesisk algätare. Den jagar munruvarna som om han reagerar på att de är sjuka, men jagar inte någon annan. Alla andra äter och verkar jättepigga. Jag gör delvattensbyte varje vecka, ca 20%.
    Vad skulle det kunna vara för fel och vad kan jag göra?

    Anita
    Anita
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det kan vara bukvattensot. Om det är det så är det inget att göra. Det kan vara bra att kolla nitrit nivån i karet, även om jag inte tror det är nitrit problem. Jag tycker nog att du verkar ha väldigt mycket fisk i karet. Vad har deu för filtrering??
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Det kan vara bukvattensot. Om det är det så är det inget att göra. Det kan vara bra att kolla nitrit nivån i karet, även om jag inte tror det är nitrit problem. Jag tycker nog att du verkar ha väldigt mycket fisk i karet. Vad har deu för filtrering??
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Lukas
        • April 2002
        • 1211

        #4
        Hej!
        Håller med ovan!Kan röra sig om bukvattensot, eller någon annan typ flaggelat som angriper magen/tarmsystemet.
        Jag tycker du ska byta lite vatten, höja temperaturen försiktigt några grader (ca28), och ha i ca en dl grovt havssalt utan jod, eller liknande.
        /Lukas

        Min hemsida! (nästan klar, lite småfel)

        Kommentar

        • anifre
          • January 2003
          • 50

          #5
          Tilläggas skall att karet är nyuppstartat sedan trettonhelgen.
          Jag har innerfilter Eheim 201080.
          Jag har nu börjat att sakta höja temperaturen. 1/2 dl grovsalt utan jod tillsatte jag i förrgår. Idag har jag gjort 20 % delvattenbyte. Ska jag då tillsätta mer salt. Detta med tanke på växterna.
          Om det är bukvattensot, är ddå inte det enda att göra sig av med dom drabbade, med tanke på övriga fiskar. Och vad gör jag efter det när det gäller vattenbyte, filterrengöring m.m. Filtret gjorde jag senast rent för ca 2 veckor sedan. Efter att ha läst här på sajten förstod jag att jag gjorde rent det på fel sätt, dvs ursköljning under rinnande jumt vatten istället för i akvarievatten.

          Anita
          Anita

          Kommentar

          Arbetssätt...