Sjuk Oscar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sperto
    • October 2006
    • 6

    Sjuk Oscar

    Sedan 2 veckor tillbaka vill inte min påfågelsciklid äta. Den är mycket inaktiv. Stöttar sig mest vacklande mot botten eller mot stenar.

    Ögonen står utåt, fenorna är tillbaka, ingen synlig avföring, enstaka fjäll borta och ingen direkt svullnad.

    Huvudsaklig föda är räkor.
    Jag har provat med flera vattenbyten och tillsats av koksalt utan jod.
    De andra fiskarna är inte drabbade.

    Troligtvis en hona. La ägg i somras (som blev uppätna).

    Mycket tacksam för råd om hur jag kan rädda min gamla trotjänare.
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    ja du det låter som bakterie angrepp på en riktigt försvagad fisk... räkor ska man se som godis inte ett huvudfoder. du kan behöva behandla med baktopur och ge fishtamin (vitamin) och ändra kosten till rå fisk, musslor, mysis, mm...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sperto
      • October 2006
      • 6

      #3
      Jag behandlade med Baktopur.
      Fisken dog dagen efter.

      Kommentar

      • ypzilon
        • December 2005
        • 76

        #4
        En av mina påfåglar har precis samma symptom och jag ger dem frysta räkor med skal som huvudfoder. =/

        Ska jag plocka ut honom och sätta honom ensam i ett 100l-kar (han är ca 15cm) och behandla med baktopur? Eller ska jag behandla hela karet med baktopur? Det är väl inte så bra för filter-bakterierna och de andra fiskarna är ju pigga...

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av ypzilon
          En av mina påfåglar har precis samma symptom och jag ger dem frysta räkor med skal som huvudfoder. =/

          Ska jag plocka ut honom och sätta honom ensam i ett 100l-kar (han är ca 15cm) och behandla med baktopur? Eller ska jag behandla hela karet med baktopur? Det är väl inte så bra för filter-bakterierna och de andra fiskarna är ju pigga...
          Om de övriga är pigga & symptomfria så behandla den drabbade separat.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • ypzilon
            • December 2005
            • 76

            #6
            Han dog inatt, trots baktopur-kar.

            Varför kan man inte ge räkor som basföda?

            Kommentar

            Arbetssätt...