Total Död i Yngelkaret.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    Total Död i Yngelkaret.

    Hej har ett 100l som yngelkar åt mina pallet yngel
    i karet går 2st ancistrus yngel samt 2 panansarmalar.

    Jag vet att pansarmalarna ska vara fler men dom är temporärt överflyttade då pallet föräldrarna slaktade dom i stora karet.

    Nu till sak gjorde ett vattenbyte som vanligt i det. Dagen efter verkade ynglen välldigt skygga ... tänkte inte mer på det. åkte till jobbet . kom hem o skulle mata . jag matar som vanligt men ser inte till några yngel.
    Kollar runt o letar o hittar alla yngel ligga o trycka i växterna . har ca 20st yngel
    5-10mm stora samt ett äldre yngel på 3cm

    Samtliga yngel andades häftigt o var väldigt mörka i färgerna ... fick lite panik o kolla över värdena o tempratur men allt såg bra ut.
    beslöt mig för ett vattenbyte på 60% o slamsög botten..
    Dagen efter va samtliga yngel döda. medans malarna mår hur bra som helst o simmar omkring som inget har hänt.

    Vad kan va gått fel ... samt paletter tappar väll färg när dom inte mår bra inte som nu blir nästan svarta dock utan annan färg .. all röd färg försvann .. dock va den blåa tonen o fenorna kvar
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag råkade ut för samma sak, kom sedan på att vattenbyte gjorde de värre, orsaken var att vattenverket klorerade mer efter en läcka på kommunens ledning.
    Nu luktar jag på vattnet och har i lite Askorbinsyra.
    Använder du vattenberednings medel.
    Den här årstiden och på våren brukar vattnet kloreras mer pga. nederbörden som gör att vatten rinner till vattentäkter.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Man ska väl in i det längsta undvika att byta vatten hos yngel då dom är för små för att klara av det...?
      Senast redigerad av Annaica; 07 October 2006, 15:28.
      Räkbiten


      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Jag råkade ut för samma sak, kom sedan på att vattenbyte gjorde de värre, orsaken var att vattenverket klorerade mer efter en läcka på kommunens ledning.
        Nu luktar jag på vattnet och har i lite Askorbinsyra.
        Använder du vattenberednings medel.
        Den här årstiden och på våren brukar vattnet kloreras mer pga. nederbörden som gör att vatten rinner till vattentäkter.


        Hmm hadde en vattenläcka här för ett tag sen och syrrans yngel går de lika hårt på nu verkar de som ... skippar nog vattenbyte på ett tag
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Byter man inte vatten brukar de dö av nitrit.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...