döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaj
    • April 2006
    • 31

    döda fiskar

    Nu vete sjutton vad som har hänt i mitt nya akvarie. Den senaste veckan har två black mollyyngel dött liksom en äldre platy. De har inte visat några som helst sjukdomstecken utan bara helt plötsligt legat döda på botten i akvariet??? Ser fina ut när jag plockar upp dem, inga vita prickar, inget slem eller hål. Vad är det frågan om? Sköter vattenbyten, 100 liter en gång per vecka, har ingen nitrit what so ever i karet. Karet är på 300 liter och har följande invånare;
    1 mosaikgurami - vuxen
    4 blå gurami - nyinköpta yngel på 4 cm
    4 scalarer - ca 4 cm höga
    4 platy vuxna
    3 platy yngel
    3 vuxna black molly
    2 black molly yngel
    1 algätare på 4 cm kommer ej ihåg namnet men är svart med gulaktiga prickar.
    Alla fiskar ser välmående ut, äter bra och vattnet luktar ok. Men är det vattnet det är fel på helt plötsligt? Kollar nitrit dagligen nu men ger inget utslag alls. Ska jag köpa något annat test`? Eller är det så att de som gått bort helt enkelt ej var ok? karet har varit igång i fyra eller fem veckor...
    Anna
    Senast redigerad av annaj; 02 October 2006, 10:38. Anledning: glömde skriva hur länge karet varit igång..
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #2
    vad har du för test? om du använder stickor så kan du inte varar säker på resultatet.

    /hampus

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ibland kan det vara knas med kranvattnet. Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • annaj
        • April 2006
        • 31

        #4
        Jag använder inte stickor utan blandar två vätskor med akvarievatten, kommer ej på vad det heter just nu.... och jag använder vattenberedningsmedel varje gång - seras aquatan.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Det är verkligen jobbigt när man inte vet vad det beror på
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...