Neontetra som är blek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr. Shrimpy
    • October 2006
    • 4

    Neontetra som är blek?

    Hej!

    Jag har precis hittat den här hemsidan så jag är rätt så ny, men jag skulle behöva lite hjälp när det gäller mina neontetrer

    Det så att en av mina 10 neontetrer har tappat färgen helt! Det har varit så ett tag nu också, i början trodde jag att det skulle gå över eller om det berodde på ljuset men nu är den lilla stackaren helt blek. Han kanske har nån röd rand eller prick nånstans på fenan men annars är han helt blek.

    Frågan är, vad beror det på och vad kan man göra åt det?

    /Mr. Shrimpy
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Neontetror tappar färgen när de sover, så kolla om den fortfarande är färglös kring matdags - det är ju ett tillfälle när garanterat alla neontetror är vakna...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Kolla du som Azur skriver så att alla har fin färg när dom äter, annars kan det vara neonsjukan, isåfall skulle jag tagit bort fisken innan den smittar ner resten.
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Mr. Shrimpy
        • October 2006
        • 4

        #4
        Jo fast jag tvivlar att det beror på det för vi har iakttagit den lille krabaten och han har varit blek hela tiden, spelar ingen roll vilken tid på dygnet.

        Ska kolla in neonsjukan...

        Kommentar

        • Mr. Shrimpy
          • October 2006
          • 4

          #5
          Maria-Sjöjungfru, det stod i och för sig ingenting om neonsjukan just där så jag är ledsen men tack ändå...

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Ursprungligen postat av Mr. Shrimpy
            Maria-Sjöjungfru, det stod i och för sig ingenting om neonsjukan just där så jag är ledsen men tack ändå...
            ganska långt ner och lite kort står det till höger om en bild, men bara att symptomen är att fiskarna blir bleka och att den är mycket smittsam och svår att bota.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Neonsjukan får dem att tappa färgen på ett ganska specifikt sätt.
              Finns bilder här: http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#NTD
              (kan ta lite tid för bilderna att ladda, men det är alltså neon tetra disease du skall titta på)
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Mr. Shrimpy
                • October 2006
                • 4

                #8
                Tack så mycket...

                Det är alltså inte så mycket att göra åt för honom då...

                Kommentar

                Arbetssätt...