Bukvattensot, behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brianna
    • October 2006
    • 24

    Bukvattensot, behandling?

    Jag har haft problem i ca en månad. En guppyhona som fick yngel blev krokig och dog en vecka senare. Efter ytterligare en vecka blev min andra guppyhona dålig och hon hade många symptom på bukvattensot, trådig vit avföring och sista dan hade hon resta fjäll, då avlivade jag henne.
    Nu har jag sett flera av ynglen och guppyhanen med samma typ av avföring och jag tycker att några av yngeln (nu drygt en månad gamla) har blivit lite runda om magen.
    Ska jag sätta in Octozin? Har inte behandlat med något nu på några veckor, körde en vecka med Sera Omnipur eftersom guppyhanen hade lite hudproblem, en vit "tuss" på ryggfenan och en vit prick på ryggen.
    I övrigt har jag 9 neontetra, 3 kuhli-ålar och en Golden nugget, karet är ca 60 liter. Det gjordes en nystart av karet i samband med inköpet i juni (begagnat med fisk) och det var väldigt stabilt hela sommaren. Köpte 2 guppyhonor i början av augusti och det var dessa båda som dog i början av september.

    Octozin är väl skonsamt för filterbakterierna om jag fattat rätt?
    Jag vågar inte prova med salt pga Golden nugget...
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Jag har haft samma problem med bukvattensot och är precis färdig med en behandling med Octozin. Inga problem än så länge med fiskarna, så jag antar att filterbakterierna har klarat sig. Jag har också läst att Octozin ska vara skonsamt mot bakterier. Hade definitivt behandlat omgående för att slippa problem.
    Guppy verkar vara löjligt känsliga nuförtiden. Köpte 8 i januari och har en kvar. Jag minns fortfarande när guppy var en av de minst känsliga fiskar man kunde köpa, men det verkar tillhöra det förflutna.

    Kommentar

    Arbetssätt...