prickig diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boaker
    • August 2006
    • 66

    prickig diskus

    min ena diskus har fått 5-6 prickar på kropp o fenor..
    dock ej på gälarna
    nån som vet om det är vitaprick eller nått liknande och isf hur man ska göra för att få bort det
    300 L
    1:2 Otter Point |1:1 Strawberry Red | 3:3 Golden | 3:3 Mari Gold | Golden Nugget L081 , Ancistrus leucostica
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    #2
    Ursprungligen postat av boaker
    min ena diskus har fått 5-6 prickar på kropp o fenor..
    dock ej på gälarna
    nån som vet om det är vitaprick eller nått liknande och isf hur man ska göra för att få bort det
    Salta upp,samt höj värmen i första skedet.Diskusar tål 1dl/100l vatten ledigt.Jag har kört det dubbla.
    Sedan Höjer du värmen rejält.enda upp till 34c,glöm ej att genomlufta väl med syrepump.
    Vill du så kan du börja med värmekuren först utan att salta upp.det kanske hjälper.Har du bytt vatten med kallt?kanskre du sänkt tempen för mycket då??vita prick ev.har den stått i strålen då du byter?

    Kommentar

    • boaker
      • August 2006
      • 66

      #3
      jag bytte vatten senast idag, men det var knappast kallt .
      och sammtidigt som ja gjorde det så höjde ja tempen till ca. 29.5
      och vad menar du med: vita prick ev.har den stått i strålen då du byter?
      men om jag ska gå o höja värmen nu, kommer mina andra fiskar palla det ?
      det är några metall pansarmalar, en häxmal ,en clown pleco ,några fjärilsciklider , 2 ancistrusar och lite tetror...
      tacksam för svar
      300 L
      1:2 Otter Point |1:1 Strawberry Red | 3:3 Golden | 3:3 Mari Gold | Golden Nugget L081 , Ancistrus leucostica

      Kommentar

      • amazonfarmen
        • June 2006
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av boaker
        jag bytte vatten senast idag, men det var knappast kallt .
        och sammtidigt som ja gjorde det så höjde ja tempen till ca. 29.5
        och vad menar du med: vita prick ev.har den stått i strålen då du byter?
        men om jag ska gå o höja värmen nu, kommer mina andra fiskar palla det ?
        det är några metall pansarmalar, en häxmal ,en clown pleco ,några fjärilsciklider , 2 ancistrusar och lite tetror...
        tacksam för svar
        Malar tål endel salt, men de är känsliga för salthaltsminskningen.
        När du sedan ska sänka salthalten, gör små och ofta vattenbyte så brukar det funka.

        Runt 30grader tror jag inte ska vara några problem för malarna, men tänk på att du måste ha väldigt bra syresättning, då vattnet vid högre temp innehåller mindre syre.

        Tror att Lennart menar om Discusen har fått syrebubblor på sig, de kan få det vid vattenbyte.

        //Calle
        www.goc.se

        Kommentar

        • boaker
          • August 2006
          • 66

          #5
          nu så ser ja inga prickar längre
          har inte gjort nånting
          skall man behandla endå ?
          eller vänta o se om dom kommer tillbaks ?
          300 L
          1:2 Otter Point |1:1 Strawberry Red | 3:3 Golden | 3:3 Mari Gold | Golden Nugget L081 , Ancistrus leucostica

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Nej - behandla INTE! Är prickarna borta var det säkert syrebubblor, som någon annan också var inne på! De kan vara förvillande lika "sjukdomsprickar".
            Brukar ofta "uppstå" precis efter vattenbyten
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • boaker
              • August 2006
              • 66

              #7
              men dom satt ju där iaf i några timmar, :S
              fortfarande luftbubblor ?
              skulle inte bubblorna försvinna bara om fisken rörde lite på sig ?
              300 L
              1:2 Otter Point |1:1 Strawberry Red | 3:3 Golden | 3:3 Mari Gold | Golden Nugget L081 , Ancistrus leucostica

              Kommentar

              • boaker
                • August 2006
                • 66

                #8
                tack för hjälpen
                300 L
                1:2 Otter Point |1:1 Strawberry Red | 3:3 Golden | 3:3 Mari Gold | Golden Nugget L081 , Ancistrus leucostica

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Ursprungligen postat av boaker
                  men dom satt ju där iaf i några timmar, :S
                  fortfarande luftbubblor ?
                  skulle inte bubblorna försvinna bara om fisken rörde lite på sig ?
                  - Nä..faktiskt kan de sitta kvar några timmar.
                  Har själv fått "skrämselhicka" av detta fenomen ett antal gånger..
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  Arbetssätt...