Vita prick och följdsjukdomar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sindarin
    • July 2006
    • 22

    Vita prick och följdsjukdomar

    För ett par veckor sedan introducerade jag 5 st nya svarta neoner för att öka på stimmet i ett akvarium. Några dagar senare upptäckte jag att ett par hade fått vita prickar och köpte JBL Punktol på djuraffären till dem och medicinerade enligt bruksanvisningen... en dos dag ett och en ny varannan dag tills de skulle bli friska igen. Trots medicineringen, höjd temperatur samt en gnutta salt i vattnet så eskalerade sjukdomen och bara några dagar senare såg hela akvariet ut som en enda stor prickepedemi, c:a 10-12 tetror (svarta och glödbandare) dog efter 3-4 dagar och de senaste två dagarna här ett flertal fiskar dött av vad som verkar vara följdsjukdomar. Ett par lik hade uppsvällda bukar, några ser ut att ha fenröta. Mellan varje dos har jag givetvis gjort 30-50% vattenbyten och rengjort filtret enligt anvisningarna.

    Idag lever endast en kampfiskhanne, en svart neon och två glödbandare där. Prickarna har gått ner men inte försvunnit helt och de har definitivt sönderfrätta fenor, kamphannens bukfena har minskat med 3-4 cm. Jag läste på min JBL EktolFLuid som jag har hemma att man kan använda den för att behandla följdsjukdommar man kan ha dragit på sig till följd av bl a vita prick. Frågan är bara om man kan använda båda preparaten samtidigt? Jag har nästan förlorat hoppet helt om dom, men kamphannen är en älskad fisk och om jag kan få honom att överleva kommer det ha varit värt kampen.

    Är det någon som vet eller har erfarenhet om man kan använda Punktol och EktolFluid tillsammans eller hur länge man bör vänta med att byta medicin? Kanske kan man köra en växelverkan av något slag? Jag har trott att de senaste två dagarna varit hans sista men han är seg än sålänge och hänger kvar vid livet, men frågan är hur länge bara
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Försök att ha någon form av karantän till nya fiskar nästa gång du köper fisk.
    Det är aldrig bra att behöva medicinera, än värre med 2 mediciner samtidigt
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Verkar som om din medicin inte var speciellt effektiv
      Sen finns det tydligen vitaprick - stammar som blivit resistenta mot medicinering...

      Har du BLIVIT AV med vitapricken nu eller?
      Är det bara "följdsjukdomarna" du vill åt?

      Följdsjukdomarna kommer ju ofta av nedsatt allmäntillstånd/dålig vattenkvalite', som man får på köpet av medicinering!

      Jag skulle försöka rädda åtminstone kampisen om jag var du - med mycket salt (1 dl/100L) och en temp runt 29 grader.. Och ge vitaminrikt foder typ räk-mix och tillsätta extra vitaminer (typ seras fishtamin) i vattnet för att höja fiskens motståndskraft och allmäntillstånd.
      Eventuellt om det inte blir bättre på ett par dagar av detta - byta medicin.
      Finns en som heter Faunamor, som tydligen är lite tuffare..mot vitaprick alltså! Om det finns något "kombinationspreparat" vet jag tyvärr inte!
      Senast redigerad av Healena; 01 October 2006, 08:24.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • jsodra
        • September 2006
        • 123

        #4
        Hakar på i denna tråden... Hoppas det är ok.

        Mina fiskar började klia sig mot botten så jag hällde i "fauna mor" men läste inte instruktionerna så noga utan följde zoohandlarens råd. I instruktionerna står det att jag skulle tagit ut filtrerna men det gjorde jag aldrig. Vad göra? Ska jag bara låta det vara eller ska jag ta och tvätta filtrerna? Antar att det enda som händer är att bakteriekulturen kan skadas (i o m att medlet är bakteriehämmande) men isåfall är ju skadan redan skedd. Någon som har bra råd?
        ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
        `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Varför medicinerade du? Kliandet kan bero på mycket men behöver inte vara någon sjukdom. Kan bero på något i vattnet t.ex..

          Inte mycket att göra, men när medicineringen är över med sista vattenbytet och allt - börja med nyttobakterier direkt! Jag rekommenderar JBL's Denitrol.
          Det används i 10 dagar.

          Detta ska man io.fs alltid göra efter medicinering, men nu är det då extra viktigt!
          Håll extra noga koll på vattenvärdena i några veckor, och ha t.ex toxivec i beredskap mot ev. nitritspik el. dyl. Mata sparsamt!
          Senast redigerad av Healena; 01 October 2006, 09:44.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • jsodra
            • September 2006
            • 123

            #6
            Ursprungligen postat av Healena
            Varför medicinerade du? Kliandet kan bero på mycket men behöver inte vara någon sjukdom. Kan bero på något i vattnet t.ex..

            Inte mycket att göra, men när medicineringen är över med sista vattenbytet och allt - börja med nyttobakterier direkt! Jag rekommenderar JBL's Denitrol.
            Det används i 10 dagar.

            Detta ska man io.fs alltid göra efter medicinering, men nu är det då extra viktigt!
            Håll extra noga koll på vattenvärdena i några veckor, och ha t.ex toxivec i beredskap mot ev. nitritspik el. dyl. Mata sparsamt!
            Jag medicinerar på inrådan av min zoohandlare. (Tyckte mig se en vit prick på en bakfena). Tack för dina råd ska shopa nyttobakterier på momangen och mata så lite det bara går (är dock svårt då det handlar om Pirayor).
            Tack igen!
            ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
            `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Ursprungligen postat av jsodra
              ..mata så lite det bara går (är dock svårt då det handlar om Pirayor)....
              - Undrar hur grinig en bantande piraya blir..
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • jsodra
                • September 2006
                • 123

                #8
                Ursprungligen postat av Healena
                - Undrar hur grinig en bantande piraya blir..
                Lovar att de blir griniga snabbt. Resulterar tyvärr alltid i kannibalism. Svår balans
                ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
                `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  - Glömde....

                  INNAN du börjar med nyttobakterier:
                  - Filtrera med aktivt kol i 1-2 dagar, för att få bort ev. medicinrester i vattnet!

                  LYCKA TILL
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Sindarin
                    • July 2006
                    • 22

                    #10
                    Tyvärr så dog även Kamphannen till slut... Han hade inte prickar kvar så jag tror att fenrötan han utvecklat av medicineringen tog knäcken på honom. Hans en gång så vackra fenor försvann nästan helt på bara två dagar. Jag höjde temperaturen, tillsatte salt. Sänkte även vattennivån eftersom han var ensam så att han inte skulle få lika långt upp tlil ytan för att andas eftersom han var så medtagen. Jag hade även uppe honom i saltbad för att se om han skulle kvickna till och påskynda läkningen lite, men till slut la han sig på sidan på botten och slutade andas

                    Vis av skadan har varje kar egna håvar nu, häverten rengörs ordedentligt mellan varje kar, sedan ska jag limma i en skiljevägg i det här karet så att två kampar kan dela på det (givetvis på varsin sida om ett färgat glas) och det mindre karet jag har till min kvarvarande hanne ska användas till framtida karantän/lek. Först tänkte jag dock rengöra det här karet och koka grus och rötter på nytt och köra bara växterna på c:a 30 grader i det i ett par veckor för att ta död på eventuella ägg parasiterna kan ha lagt i dem. Jag plockade ur dem för ett par dagar sedan och la dem i blöt för att lättare snabbt kunna avlägsna lik ur karet, kanske räcker det med avsköljning men jag tar inga risker nu.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...