Vita fläckar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gilga
    • September 2006
    • 2

    Vita fläckar.

    Halloj, har precis fått en kampfisk av min syster på grund av flytt. Då jag började titta lite närmare på den så såg jag att han har vita fläckar på båda sidorna av kroppen, det ser ut som han har skafft bort skinn. Vad beror detta på och vad ska jag göra åt det?
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Går han ensammen i ett akvarie?

    Tillsätt 1 dl salt per 100 L vatten (salt lämpligt för akvarier - utan jod & klumpförebyggande tillsatser), och höj tempen ett par grader i några dagar.
    Håll koll på hur det går - om det blir bättre..eller om fläckarna blir flera.
    Har du tur så är det "bara" svamp, som salt brukar hjälpa mot.
    Blir fläckarna fler kan det vara en sjukdom som behöver behandlas med medicin.

    Har han "kompisar" av andra fiskarter - kolla så de klarar av salt.
    Vissa firrar och malar gör det inte.. Men kampfiskar klarar salt fint!
    Senast redigerad av Healena; 29 September 2006, 20:44.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • gilga
      • September 2006
      • 2

      #3
      Oki, då e följdfrågan om jag ska låta saltet vara kvar i vattnet efter eller ska jag byta vattnet och skura ur när han e frisk?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        "(salt lämpligt för akvarier - utan jod & klumpförebyggande tillsatser)"
        Vakuum salt eller havssalt.
        Nu tillhör jag dem som inte tror att salt botar svampangrepp men salt är delvis parasit och bakteriehämmande och hjälper fisken med osmos.

        Byter du vatten när du haft i salt ska du bara tillsätta salt för den mängd vatten du byter.
        När behandlingen är klar så försvinner salt vid vattenbytena.

        Läs om salt http://www.kramforskoi.com/salt.htm
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...