Silverhaj med blekt/"albino"huvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

    Silverhaj med blekt/"albino"huvud

    Hej,

    Har kollat runt i böcker och på nätet men inte riktigt hittat ngn sjukdom som passar in på symptomen.

    Jag har sex silverhajar i ett 400 l kar, 5 mår mkt bra växer och är färgranna, den 6:e verkar också må bra och simmar o äter osm den skall, men huden har blivit blekt. Inget svamp, inga prickar, etc, alltså inget som är onormalt, bara att huvudet är blkare än resten av kroppen.

    Den såg inte ut så när den kom till karet.

    Karet har 2 st ytterfilter med sammanlagd filtervolym på 12 liter, ca 1600l/h i rörelse.

    Nitrithalten är lågt o bra.

    Vad är felet?

    mvh

  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Det finns en sjukdom/bakterie som heter Columnaris - kolla upp den.
    Den ger sig på fjällen - och de bleknar..
    Är det den ska det behandlas - det smittar.
    Senast redigerad av Healena; 28 September 2006, 08:33.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • kanotisten
      • May 2006
      • 218

      #3
      Hej,

      tack för svaret, har kollat runt efter columnaris och jag vet varken ut eller in. Fisken har varit sådär blek om huvudet/nosen rätt länge nu (trodde först att det bara berodde på att den fygit in i sidoglasen med lite för hög hastighet - kan ju fortfarande bero på det)

      Men den mår bra, den äter som den skall och inga andra fiskar har ngt liknande.

      men för säkerhets skull tar jag nog ner den till en mkt bra zooaffär i malmö och ber om en konsultation.

      Av det jag har läst så borde fisken ha dött sean ett tag tillbaka om det var columnaris eftersom det är en snabbverkande sjukdom?

      mvh

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        det låter som att den simmat in i rutorna... att ta med den till en affär för konsultation är inte att rekommendera då den antagligen kommer bli väldigt stressad. Silverhajen är en av de mest stresskänsliga fiskarna som finns... har stått och håvat i ett kar med såna och heltplötsligt var de stendöda hela bunten , ihjälstressade... de släpper ngt enzym i vattnet som triggar deras fly- reflex... sen kolar de när de spränger sina blodkärl...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...