Avliva eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    Avliva eller inte?

    Två av mina nio Normans lampeye verkar ha något fel på simblåsan, de ligger och flyter vid ytan tills de kommer till strömt vatten och tumlar runt. Karet är på ca 35 l och startades för 5 veckor sedan.

    Vad kan det bero på? Är detta smittsamt? Finns det något att göra åt det eller är det avlivning som gäller?
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ätit glupskt och fått med luft ner i magtarmkanalen?
    Jag tror inte det är smittsamt iaf.
    Jag brukar avvakta vid liknande problem med andra killis.
    Och ibland rättar det till sej faktiskt - men inte alltid...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      har nog med vattenkvaliten att göra och en icke fungerande kvävecycel
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        så gjorde min ena platy oxå, hon va smällfet och låg på sidan o guppade bara. tro´dde hon va höggravid så ja stoppade henne i födkasse, dagen efter va hon smal igen och på botten låg det en megakorv hon hade nog fått i sig lite för mycke räkmix
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Isolde81
          • August 2006
          • 233

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          har nog med vattenkvaliten att göra och en icke fungerande kvävecycel
          Jag har misstankar om detta också då mina växter inte verkar trivas så väl. Går det att åtgärda det på något sätt? Hur ska jag göra med fiskarna, kan de återhämta sig eller bör jag avliva dem? Den som är värst är ganska svullen nu och flyter inte längre vid ytan utan bara tumlar runt. Tycker synd om den lilla stackarn.
          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Vattenbyten är närmast ett måste när det gäller killis.
            Har du skött det?
            Själv byter jag rejält numera i mina småburkar.
            Upp till 80% varje vecka med vatten som stått över natten.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Isolde81
              • August 2006
              • 233

              #7
              Jag hade hört att man inte skulle göra några vattenbyten i början efter uppstart men nu har jag börjat byta 30% i veckan, 2 ggr hittills, med kranvatten. Det kanske är för lite? De andra firrarna verkar må fint än så länge men jag ska nog byta mer vatten nästa gång då, och skaffa hinkar att ha vatten i över natten. Nu har jag iaf satt ner lite mer växter som jag hoppas ska hjälpa lite.
              Det kan iofs ha berott på att de ätit glupskt, som du säger. Jag var borta i helgen så jag matade lite extra på fredag innan jag åkte och när jag kom hem i söndags. Kanske de var hungriga då.
              110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

              Kommentar

              • PetitJolie
                • September 2006
                • 362

                #8
                Ursprungligen postat av Isolde81
                Jag hade hört att man inte skulle göra några vattenbyten i början efter uppstart men nu har jag börjat byta 30% i veckan, 2 ggr hittills, med kranvatten. Det kanske är för lite? De andra firrarna verkar må fint än så länge men jag ska nog byta mer vatten nästa gång då, och skaffa hinkar att ha vatten i över natten. Nu har jag iaf satt ner lite mer växter som jag hoppas ska hjälpa lite.
                Det kan iofs ha berott på att de ätit glupskt, som du säger. Jag var borta i helgen så jag matade lite extra på fredag innan jag åkte och när jag kom hem i söndags. Kanske de var hungriga då.


                Tillsätter du något i kranvattnet? Det allra mesta kranvattnet innehåller ämnen som är skadliga för fiskarna. Själv använder jag Sera Aqutan och Sera Nitrivec. Dessa binder tungmetaller och neutralliserar vattnet.
                /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Har du kommunalt kranvatten så tillsätt INTE nånting. Tillsatser orsakar mycket fler problem än de löser, och svenskt kommunalt kranvatten är av god kvalitet.

                  Byt vatten. Mer, oftare. Byt gärna dagligen under nån vecka. Tillsätt INGENTING. Medicinera INTE, åtminstone förrän du vet vad som är fel. Mata inte mer än vad fisken äter upp på fem minuter.

                  Normans Lyktöga är f.ö. en kortlivad (den blir max ett år) men tuff fisk, så att de flyter beror inte på att de ätit för mycket torrfoder, utan det beror på skitigt vatten.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...