Kliar sig - vattnet ok

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #16
    Jag sitter också och bara ser fel på mina fiskar. Att ha akvarium är helt klart stressande. Var fanns det sköna vilsamma med akvarium? Nej, nu ska jag gå och byta vatten....
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Det brukar vara skönt och vilsamt med akvarium när allting fungerar som det ska. Däremellan är det stressande
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Vattenberedningsmedel? Är det något du använder vid vattenbytena? Det kan minska kliandet... Men jag skulle väntat och sett... Eller bytt vatten.... 10% kanske är alldeles för lite...
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ja jag använder alltid VB-medel vid vattenbyten. Har faktiskt inte sett nån klia sig i dag.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #20
            Mina fiskar kliande sig en del för en vecka sedan eller så. Jag har enligt mätningar heller inget i vattnet som borde irritera men jag gjorde ändå ett stort vattenbyte (ca 50%) och kliandet upphörde genast. Har ingen aning om vad det var.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Tack! Kan vara nåt knas med kranvattnet. Jobbigt sånt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Sanny
                • September 2006
                • 12

                #22
                Ursprungligen postat av Björken
                Mina fiskar kliande sig en del för en vecka sedan eller så. Jag har enligt mätningar heller inget i vattnet som borde irritera men jag gjorde ändå ett stort vattenbyte (ca 50%) och kliandet upphörde genast. Har ingen aning om vad det var.
                Hej!Jag har liknande problem med att mina fiskar kliar sig ibland.Oftast när delvattenbyten gjorts.
                Kanske kan det ha att göra med KH-värdet och PH- värdet.Jag har Black Mollys i mitt 60l. kar och de vill ju ha mellan 7,5-8.0 i PH.Jag bor i en komun där vi har 6,5-7,0 i PH och KH på 3-4, vilket är lågt, så jag ser til att stabilisera värden och lägger i havssalt utan jod,så brukar det ge sig.
                Nitriten hos mig är 0 men kan ibland ha lite nitrat men under acceptabel nivå.
                Vattnt som rinner i våra kranar kan också medföra ämnen som inte är välkomna för våra firrar.Brukar använda Sera Aquatan och ibland Toxivec som genast elliminierar giftiga ämnen. Toxivec häller jag bara i när jag ser att fiskarna kliar sig mer än normalt, och efter att hällt i Toxivec har allt varit hur bra som helst.Inga sjukdomar syns till, och mina Mollyn är svarta och mättade i färgen aldrig en vit fläck!Man får prova sig fram och så upptäcker man vad som är bäst för sitt akvarium.Salt är bra till mycket om man kan det, beror på vad för fisk man har.Men kolla att vattenvärden är bra till din fisk, det kan vara det som kan ge irritation på fisken hud.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Dricksvatten i kommunala nät ska enligt livsmedelsverket ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9, främst för att undvika korrosion i ledningarna.
                  Dricksvatten i allmänna ledningsnät ska enligt livsmedelsverket ha en alkalinitet som överstiger 60 mg [HCO3
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Tack Sanny! Jag har faktiskt inte sett nån klia sig på flera dagar

                    Nitrat är inte skadligt om det inte rör sig om väldigt höga koncentrtioner. Tvärt om så är det nödvändigt för växterna med en viss mängd nitrat (bl a)

                    För låga pH-och KH-värden kan lätt åtgärdas genom att behandla det nya vattnet med bikarbonat. Men det kanske du redan visste
                    Senast redigerad av batski; 29 September 2006, 14:09.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Sanny
                      • September 2006
                      • 12

                      #25
                      Ursprungligen postat av batski
                      Tack Sanny! Jag har faktiskt inte sett nån klia sig på flera dagar

                      Nitrat är inte skadligt om det inte rör sig om väldigt höga koncentrtioner. Tyvärr om så är det nödvändigt för växterna med en viss mängd nitrat (bl a)

                      För låga pH-och KH-värden kan lätt åtgärdas genom att behandla det nya vattnet med bikarbonat. Men det kanske du redan visste
                      Hej! Jadå jag visste om detta med bikarbonaten, har använt det när det visar att mina värden ändrar sig , men nu har det varit bra så jag gör vanliga delvattenbyten och salt, och så värme eftersom jag har Mollys 27-28 grader har gjort susen.Men ibland har jag funderat på om sniglar kan har ngn inverkan, för när jag ser att det föds nya sniglar så finns det sekret efter dem och när jag studerat mina älsklingar, så varje gång som de är i detta område har det blivit ett fasligt kliande.Så jag inskaffade 2st.Botia Striata och vips försvann detta symptom.Märkligt eller hur?Nu har jag dessa snigelätare i mitt andra akvarium och ser inga symptom på kliande.
                      Men idag kan jag se att nu är det lite sniglar på gång i Mollykaret, oftast plockar jag bort så fort det är möjligt, men är det sekret så kan jag inte göra så mkt än att avvakta inan fler åtgärder.Ser bara att 2st mollyn är lite smått irriterade, och nästan visar mig 'kolla här, här är det!'Gör då extra rent vid vattenbytet och så försvinner det ett tag igen.Finns det någon som upplevt liknande som jag tro?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...