hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roysan
    • July 2006
    • 202

    hjälp

    förra veckan dog 2 av mina Blå ciklid, nu har den tredje + en scalar och en fjäril fått samma symptom, (scalaren kan iof vara utstött då 2 st hela tiden mobbat honom.) men dom ligger ialla fall nere mot botten och andas tungt, har inget nitrit i vattnet, gör 30% vattenbyte i veckan, har haft lite för mycket pmdd tror jag då jag fått en del bruna alger. men har minskat på det nu, dessutom så har jag sänkt temperaturen från 26-28 till 24-26 med tanke på rekomenderat för Blåciklid är 22-24, men får inte ner det mer utan kylning.

    som sagt, symtomen är att dom håller sig undan blir bleka i färgerna samt flåsar, alltså öppnar upp gälarna mkt och ja, flåsa.

    240liter, med jusst nu 4 mindre scalarer, 2 Blå ciklid (5-7cm), 2 Fjärilsciklid en liten som är pigg det är den större som mår dåligt, 3 små macmasteri samt några malar.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    syrebrist?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • roysan
      • July 2006
      • 202

      #3
      borde dom inte stå uppe vid ytan då? samt har jag bra ytcirkulation och har börjat öppna matluckan på nätterna.

      Kommentar

      • roysan
        • July 2006
        • 202

        #4
        Fjärilscikliden var död i morse....

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Kan det vara så att du har dålig syresättning - på BOTTEN?
          För symptomen verkar ju tyda på syrebrist....inte för jag är expert men..
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • roysan
            • July 2006
            • 202

            #6
            har riktat om utblåset på innerfiltret nu så det blåser snett neråt, då kanske vattnet cirkulerar bättre nere på botten.

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Har du några syretabletter hemma?
              Kunde vara värt att testa om det hjälper...
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • roysan
                • July 2006
                • 202

                #8
                syretabletter är inge bra har jag hört.... ska testa med costapur nu enligt en seriös handlare.

                Kommentar

                • roysan
                  • July 2006
                  • 202

                  #9
                  Scalaren har 1dm lång vit/genomskinlig avföring hängandes efter sig.... jaja, får se om costapuren hjälper,

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Har du kollat om de har Dactylogyrus (gälparasit)
                    Läs om costapur, medicinera om inte vet vad det är.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • roysan
                      • July 2006
                      • 202

                      #11
                      (pratade med en handlare (ej på orten) som sa att jag skulle prova köpa en flaska costapur hos min lokala handlare, alltså han var inte envis om att få sälja själv, sen gav han ett väldigt seriöst intryck.)

                      Har läst om Dactylogyrus och Malakitgrönt som nu finns i Costapur ska tydligen kunna fungera mot denna gälparasit.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...