Silverhajar som är konstiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zota
    • September 2006
    • 2

    Silverhajar som är konstiga

    Hej
    Jag har två stycken silverhajar som ser ut som dom parar sig genom att gnida sig emot varann, dom är fruktansvärt rädda när man ska mata dem. De åker med full fart in i glaset eller kör rakt ner i botten, det låter ganska mycket så dom gör det hårt. Det ser ganska roligt ut måste jag säga, men jag är lite rädd att det kanske är något fel på dem..

    Något som känner till detta? Det var inte så från början, då var dom jätte "sociala" och bara hade det trevligt, nu är dom hyperparanoida och tror att dom ska dö och flyr för sitt liv så fort man går förbi akvariet, båda gör samma sak.
    Har det något med parnings-grejen att göra eller är dom mot varann och "utmanar" den andre genom att gnida sig mot den?

    Tack för svar!

    /David
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Mina kan också hålla på att gnida sig mot varandra men dem är inte ett dugg skygga så jag tror inte det beror på det.

    Mvh Cecilia

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De kan skada sig när de får panikryck. Stora, nervösa, arter är rätt svåra att hindra från att skada sig - man kan plantera stora växter på kortsidorna och undvika vass inredning, men...

      En grej jag använt några gånger med extremt nervös fisk är att lära dem att associera mig med mat. Varje gång jag går förbi eller sitter vid akvariet har jag gett dem en liten munsbit. Det har funkat i de flesta fall, men jag har aldrig provat med just silverhaj.

      "Gnidandet" är troligen aggression, inte parning. Många sociala karpfiskar har rätt avancerade beteenden för att visa underkastelse/dominans, och för att utröna vem i stimmet som bestämmer. Ofta utbryter bråken kring matdags - är det då du ser 'gnidandet'?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Zota
        • September 2006
        • 2

        #4
        Ja, Azur, det är mestadels under matdags. De bruakr hålla sig relativt lugna om man inte står vid akvariet. Det är lite obehagligt med deras panikattacker, känns som att dom ska få en hjärtattack när som heslt (hur vanligt det nu är bland fiskar, hehe).
        Jag tror de associerar mig med mat redan, varje gång man kommer så börjar dom gå upp och smattra vid ytan, mellan deras gnidningar och race in i glaset.

        Okej, ignen parning altså, jag som hoppades på lite småhajar, det vore häftigt!

        Tack så mycket för svaren båda två

        Kommentar

        Arbetssätt...