Omnipur A mot bukvattensot`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    Omnipur A mot bukvattensot`?

    Hej!
    Någon som vet om Omnipur A hjälper mot bukvattensot? har fått det i akvariumet och 2 fiskar har redan dött men jag har bara Omnipur hemma kan jag använda det? tacksam för svar =)
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    menar du inte oodinopur A? och isåfall Nej , man behandlar sammetssjuka med detta! man skall använda BAKTOPUR eller motsvarande vid bukvattensot!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      varför har dem fått bukvattensot? kanske dax att se över vattenkvalitén och fixa mera filteryta....
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        mina fiskar fick sår och slutligen utstående fjäll. Jag skaffade fler pumpar för att öka cirkulationen på vattnet och satten även in en extrapump vid bottnen för att få bra cirkulation där så att inga bakterier samlas på hög. Med andra ord, förbättra vattenkvaliten och avliva sjuka fiskar! Att medicinera stör bara balansen ännu mer!!
        (spola inte ner fiskarna levande i toan=plågsamt, utan skär huvudet av den eller slå på den med en hammare..)
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          Har troligen fått med det från början mina vattenvärden är bra det har jag kollat sedan tidigare, fiskarna är döda ja de som drabbats alltså så några fler med synliga symptom har jag inte. Har bra pump i karet så det är inga problem ville bara veta innan jag gör något =).

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            samma svar som nedan fått med det med en fisk troligen som hade lite diffusa symptom som togs bort

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              menar du inte oodinopur A? och isåfall Nej , man behandlar sammetssjuka med detta! man skall använda BAKTOPUR eller motsvarande vid bukvattensot!
              Nej jag menar Omnipur A och inget annat

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #8
                Ursprungligen postat av lenis3
                Jag skaffade fler pumpar för att öka cirkulationen på vattnet och satten även in en extrapump vid bottnen för att få bra cirkulation där så att inga bakterier samlas på hög.
                Du glömde nämna om det funkade .
                Ofta när man läser om problem med sjukdomar brukar svaret vara att man har kasst vatten, men detta är nog första gången som jag sett ett konkret exempel på vad som menas med detta.
                Annars finns det ju en medicin rekommenderad här på zoopets avdelning om sjukdomar: Waterlife Octozin

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  ja det funkade! efter uppryckningen av akvariet (rensade bort en massa växter som låg på ytan och hindrade ytrörelsen) har jag endast avlivat en fisk. Innan uppryckningen var jag tvungen att avliva 5-10 fiskar. Så det funkar!
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  Arbetssätt...